Příprava na cestu, aneb jak to všechno začalo

Je druhá polovina roku 2010. Původně jsme měli s Martinem v plánu v roce 2011 podniknout cestu do Afriky (Tanzánie a Zanzibar). Naši známí, Radek s Petrem měli v plánu udělat velkou dovolenou v Austrálii. Nabídli nám, jestli nechceme do Austrálie vyrazit s nimi. Nás Austrálie moc nelákala a udělali jsme tedy kompromis a rozhodli se společně vyrazit na Nový Zéland. Je to drahá země a tak se aspoň o některé náklady podělíme. Zejména Petr byl rád, že pojedou s námi, jelikož my už jsme na vlastní pěst leccos projeli a hodně toho zařídíme za ně. Já jsem byl tentokrát rád, že nebudu muset psát cestovatelský deník a následně cestopis, že to Petr, který je takový spisovatel, udělá za mně.

První společné jednání začalo někdy v červnu 2010, nejprve jsme se shodli na termínu leden až únor, délka dovolené max. 3,5 týdne kvůli dovoleným některých účastníků zájezdu. Další jednání probíhalo ohledně letenek. Nakonec jsme sehnali letenky v srpnu přes Petrovu kamarádku Pink za poměrně slušnou cenu 25.100 Kč. Datum odletu je 25.1.2011 a návrat je 19.2.2011. Poletíme z Vídně do Zurichu letem KE933, doba letu by měla být 1:20, kde počkáme cca 1:30 na let do Soulu KE934, který bude trvat 10:45. Zde budeme mít cca 24hod pauzu s přespáním v hotelu který platí letecká společnost, než nám poletí let KE129 do Aucklandu, let by měl trvat 11:15. Celou dobu letíme se společnosti Korean Air. Na místě budeme v pátek 28.1.2011 cca v 8hod ráno. Časový posun by měl být v zimě v Korei +8hod a na Novém Zélandu +12hod. Takže vlastně přistaneme ve čtvrtek ve 20hod evropského času. Zpátky odlétáme 18.2.2011 v 9:55 do Soulu letem KE130, cesta bude trvat 11:55. V Soulu budeme v 17:50 jejich času. Zde budeme necelých 20hod čekat na přímý let do Vídně v 13:40. Letem KE933 doletíme do Vídně v 17:20.
mapa-let-bodyPetr, který letěl letadlem v životě jen jednou a to na ostrov Zakynthos, našel na webu jakými letadly bychom měli letět. Z Vídně až do Soulu poletíme Airbus Industrie A330-200 a ze Soulu do Aucklandu poletíme Boeing 777-200/200ER. V opačném směru poletíme letadly stejně. Jenže každé z těchto letadel má více modifikací jak to vypadá uvnitř. Obě letadla mají dolet cca 10-12 tis km, doba letu 12-14 hod, rychlost se pohybuje kolem 900 km/hod.
letadlo-airbus-2V srpnu 2010 jsem připravil itinerář cesty na 15 stránek ve Wordu, Radek ještě vybral k tomu některé další místa, které by rád viděl. Na konci srpna se plán cesty odsouhlasil a zaplatily se letenky. V této době jsme také zarezervovali auto na cestování po Zélandu. Po dlouhém vybírání a studování podmínek jsme zvolili autopůjčovnu Apex. Auto si vyzvedneme v Aucklandu na Severním ostrově a vrátíme jej na Jižním ostrově v Christchurch, mělo by to být Subaru 4WD station wagon rok 2007-2008. Taky jsem našel letenky na přelet zpět z jižního ostrova na severní za 69 NZD za osobu. Poletíme se společností JetStar.

Začátkem září jsme našli ubytování na každý den a poslali jsme to klukům. Radek ještě něco dalšího připsal, Petr pouze označil které se mu líbí. Pak jsme společně s Radkem za jeden nekonečně dlouhý večer zarezervovali skoro všechna ubytování a chybějící 3 jsem zařídil během následujících dnů. V polovině září 2010 bylo tedy zajištěno ubytování, některé i zaplacené. Chybí pouze ubytování v Soulu na zpáteční cestu, to nám už letecká společnost nehradí. V Soulu na zpáteční cestě budeme asi 20 hodin čekat na let do Evropy.

Nový Zéland se skládá ze dvou ostrovů, severní má rozlohu 115.000 km2 a jižní 151.000 km2. Ostrovy od sebe odděluje 26 km široký Cookův průliv. Délka NZ je od severu na jih 1600 km. Nenajdete na světě stát, který by byl od Česka vzdálenější, než je Nový Zéland. Ohromující vzdálenost 18.000 km nás dělí od NZ. Dokonce i exotické pacifické ráje jako Francouzská Polynésie či Cookovy ostrovy leží blíž.

Hlavní město: Wellington
Počet obyvatel: 4 000 000
Měna: NZD - Novozelandský dolar
Rozloha: 270534km2
Úřední jazyk: angličtina a maorština
Největší města: Auckland (1,2 mil.), Wellington (430 tis.), Christchurch (370 tis.)
Nejvyšší hora: Mt. Cook (3754 m)
Nejdelší řeka: Waikato (425 km)
Největší jezero: Lake Taupo (616 km2)
Nejhlubší jezero: Lake Hauroko (462m)
mapa-celkova-vylety
Díky vypůjčenému autu bychom měli projet skoro celé oba ostrovy skrz na skrz. Cílem naší cesty jsou nejen treky na horách, poznávaní místní kultury, ale i koupání v moři na plážích. Petrovým výpočtem bychom měli najezdit cca 3500 km, k této sumě se dostal spočítáním vzdáleností mezi bydleními po sobě jdoucích dnech. Nejsou v tom započítané žádné odbočky a ježdění na výlety mimo trasu z bydleni do bydleni. Bydlet budeme v hostelech, penziónech, chatách, někdy i v hotelu. Pár hotelů se nám podařilo sehnat za cenu ubytoven. Snažili jsme se vybrat bydlení aby to byly vždy dvojlůžáky, vždy se to ale nepodařilo, aby na pokoji byla koupelna, v bydlení prádelna, wif-fi či počítače s připojením k netu. Skoro každou noc spíme jinde, jen 3x spíme na stejných místech dvě noci.

26. září jsme se sešli s jedním kamarádem Martinem který byl na Zélandu celý rok, ukázal nám fotky, řekl co stojí za to vidět, co můžeme vynechat, jak jsou značené cesty, jak se tam jezdí, prostě takové běžné věci o Zélandu.

Kurz NZD byl v době naší cesty 14,50 Kč za 1 NZD.