seznam článků
Cestopis Turecko - Side
Staré Side
Side
Side,Istanbul-Hatay hotel,nádraží Sirkeci,Cağaloğlu Hamamı,mešita Nuruosmaniye,Yeni Cami
Istanbul-nám. Sultanahmet,Hippodrome,mešita Nuruosmanyie,Valensův akvadukt,Süleymanova mešita,Modrá mešita,Hagia Sofia
Topkapi,Beyoglu,Galata
Baziliková cisterna,park Gülhane,plavba po Bosporu
Velký Bazar,Hany,Egyptský bazar,mešita Rüstema Paši a Yeni Cami,tanec derviše,večerní Istanbul
Istanbul a odlet domů, FOTOGALERIE
Všechny strany

Cestopis Turecko 2015 - Side a Istanbul

Čtvrtek 9.7.2015 - Side

Je tady další dovolená, tentokrát Turecko, kam cestuji poprvé. A zrovna v období Ramadánu (18.6.-17.7.2015), ale nemělo to na naši dovolenou žádný vliv jak se někteří turisté obávají. Letenky od Turkish Airlines z Prahy kamkoliv do Turecka pro 2 osoby jsem vyhrál loni v kvízu v časopise Koktejl. Občas štěstí sedne i na vola. Zvolili jsme pobyt u moře v Side na 7 dní a 5 dní v Istanbulu.

mapa_turecko

Ušetřili jsme tak každý cca 10.500 Kč za letenky podle ceníku Turkish Airlines. To už je pěkná výhra. Do Prahy jedeme vlakem Regiojet RJ 1002, odjezd ze Svinova 5:48, ovšem už přijel s 25 minutovým zpožděním a celkem do Prahy nabral 40 minut zpoždění kvůli různým výlukám na trati a do Prahy jel i nějakou oklikou. Už to vypadalo, že nestihneme letadlo ve 12 hodin, protože na odbavení u Turkish Airlines se musí přijít 60 minut předem a to striktně dodržují a nečekají na nikoho. To mi řekla paní na Turkish Airlines kam jsem volal, že asi check-in na čas nestihneme. Řekla, že zavolá na letiště, ale nic neslibuje, ale že máme otevřenou letenku, takže můžeme letět dalším letem ve 14:45, prý je dostatek volných míst. To mě trochu uklidnilo. V Praze jsme vyletěli z vlaku v 10:20 a letěli na taxík. Ty kurvy pražské taxikářské si řekli o 1200 Kč na letiště. Nejsme blázni. Tak jsme si řekli, že to stejně nestihneme a poletíme až dalším letadlem a šli jsme na autobus Airport Express za 60 korun. Vyjížděl v 10:30. Cesta trvá cca 40 minut podle dopravy. Na letiště jsme přijeli v 10.56 a běželi jsme s kuframa k odbavovací přepážce Turkish Airlines (TA). Paní tam ještě byla a světe div se odbavila nás. To nám spadl kámen ze srdce. Hned po nás zavřeli přepážky, byli jsme poslední. Prošli jsme kontrolou a šli hned ke gatu, času nazbyt nebylo. Měli jsme let č. TK1768, Turkish Airlines do Istanbulu. Měli jsme rezervovaná sedadla 6A, 6C (okno a ulička) v letadle Airbus A321-200 (sedadla 3-3), ale došlo ke změně letadla na větší Airbus A330-200/300, kde byly sedadla 2-4-2. Měli jsme dvojičku 15A, B. Každý měl před sebou obrazovku, jen tam chyběla mapa letu. Dostali jsme sluchátka. Plné nebylo a v business třídě vůbec nikdo. Start se posunul z 12 na 12:20. Silně prší. Během letu jsme dostali "turecký bonbon" a jídlo na základě menu, které nám dali. Dostali jsme fazolový salát s olivovým olejem, švestkový koláč, máslo, mazací sýr, krekry, teplá houska a hlavní jídlo (kuře na grilu, grilovaná zelenina, rýže), voda, čaj/káva, alko a nealko. Mamce se podařilo na sebe vylít Balantinku, ale nalili hned další. Bylo to moc dobré.
P1010003 Let Praha-Istanbul
V Istanbulu přistáváme na letišti Atatürk Havalimani, mezinárodní terminál 1 v 15:34 místního času (je tady posun + 1 hodina oproti nám). Musíme se přesunout na domácí terminál, odkud máme v 17:20 další let do Antalye. Přesun nám zabral celkem dost času. Chtěl jsem vyměnit eura na turecké liry na letišti, kurz byl dobrý, ale chtěli poplatek 4%. Na domácím terminálu už směnárna nebyla. Další šok nastal, když jsme na tabuli nenašli náš let TK2420 v 17:20 do Antalye. Byl zrušený kvůli nějakým technickým problémům, ale dali náhradní let TK2422 v 18 hodin. Naštěstí tam bylo místo, ale taky dali větší letadlo, stejné jako z Prahy, původně měl být Boeing 737-800. Dostali jsme nové palubní lístky. Máme cca hodinu do startu. Musel jsem ještě zavolat na taxi službu, kde máme objednaný taxík z letiště na hotel, že přiletíme později jiným letem. Do letadla pouští přesně. Všude nás vozí autobusy. Startujeme v 18:17. Trasa do Antalye je dlouhá 485 km. Venku je 28°C. I na tomto ani ne hodinovém letu jsme dostali občerstvení, to by se u ČSA stát nemohlo. Bylo to v takovém papírovém košíku, obložená bageta, ale bohatá (maso, sýr, salát, zelenina), lilkový salát, banánovo čokoládová pěna, voda, čaj/káva, nealko.
P1010006 Let Istanbul - Antalya P1010005 Let Istanbul - Antalya_Airbus A330
Přílet Antalya Airport - Domestic Terminal (Terminal 3) v 19:10. Venku je 29°C.
P1010008 Antalya Airport_Airbus A330
Aby toho nebylo dneska málo, tak nám na pásu na domácím terminálu nepřišly naše kufry. Paráda. Ještě jedni cizinci jsou bez kufrů. Šel jsem ven najít našeho řidiče taxíku, že už jsme tady, ale nemáme kufry a hledáme. Řidič čeká venku. Ovšem už jsem se nedostal dovnitř letiště a musel jsem znova přes kontrolu. Ti druzí co taky neměli kufry se asi byli někde ptát a řekli nám, že budou na mezinárodním terminálu, který je vedle. Tak letíme tam a na jednom pásu běhají jen naše dva kufry. Naštěstí, už jsem se viděl bez zavazadel. Nasedli jsme do objednaného taxíku a jedeme do Side. Je to mikrobus, s koženými sedadly, klimatizace, TV. Měli jsme rezervovaný transfer přes společnost 247transfer.com ( Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript , emergency phone: +90 544 247 0 247, skype: transfer247). Do hotelu v Side Kumkoy je to 68 km, jedeme 50 minut. Cena je 35 eur/cesta, platí se hotově řidiči. Což je fajn, že se neplatí nic předem. Na zpátek na letiště máme objednaný stejný transfer (opět se bude platit až řidiči).
Vysadil nás u hotelu IZ Flower Side Beach Hotel, který máme rezervovaný u německé cestovní kanceláře Bye Bye, přes osvědčenou českou společnost Nacesty.cz. Nachází se v části Kumköy Mevkii 07330, tel. +90 242 756 04 44, e-mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript . Za 7 nocí ve 4 hvězdičkovém hotelu all inclusive platíme 432 eur (12.142 Kč) za osobu. Hned nás ubytovali a dostali jsme all inclusive náramek. Němci, resp. turisté německých CK tedy i my jsme dostali fialový náramek (údajně se o ně lépe starají, ale nezdálo se mi), ostatní mají modrý náramek, Turci zelený a děti oranžový.
P1010170 IZ Flower Side Beach Hotel P1010048 IZ Flower Side Beach Hotel
Večeře jsou sice do 21 hodin, ale dostali jsme najíst v restauraci (studený bufet). Pokoj máme ve 3. patře, lobby je mezi 5. - 6. patrem, restaurace v 5. Jediná nevýhoda je, že máme pokoj hned u výtahu a schodiště, takže slyšíme všechny když se v noci vrací na pokoj. Ale jinak ubytování je moc hezké. Máme pokoj typu standard s bočním výhledem na moře z balkonu. Na posteli jsou živé květiny. Vybalili jsme se, okoupali a šli spát kolem půl 12. Máme tu i trezor, který by měl být za poplatek 1,5 eura na den, ale šel zamknout, tak jsme ho použili, tak doufám, že nebude po nás někdo pak chtít peníze.
P1010013 IZ Flower Side Beach Hotel

Informace k 4* hotelu IZ FLOWER SIDE BEACH (ex. Paloma Beach Side):
Hotel se nachází přímo na dlouhé písečné pláži Side s nádherným výhledem na hotelové zahrady a na moře.
P1010065 IZ Flower Side Beach Hotel
Nákupy jsou v městečku Kümkoy, vzdáleném necelý kilometr pěší chůze. Trhy začínají prakticky už za hotelem, kde je spousta obchodů, bary, restaurace, lékárny, ..... Centrum Side je asi 4 km (6,5 km), dolmuše (místní MHD) mají zastávku kousek od hotelu. Hotel je zaměřený především na německou klientelu (žádní Rusové).
Pláž je písečná s pozvolným vstupem do vody a písek má jakoby načervenalou barvu. Každé ráno je pěkně shrabaná, uklizená, lehátka jsou zdarma, u bazénu jsou slunečníky a na pláži kryté konstrukce v celku se zelenou síťovinou, kryjící celou plochu v kuse, takže se nemusí pořád hýbat se slunečníkem podle slunce. Obsluhuje tady chlapík, který každému přinese na lehátko matrace. U pláže jsou sprchy, převlékárny, toalety, bar na pláži a vše je stále čisté. Moře je čisté, občas na kraji nějaké trávy a malé rybičky, které nás okusují, když se na chvíli zastavíme.
P1010032 IZ Flower Side Beach Hotel

Ubytování se skládá z hlavní budovy, která má 9 pater a dvě propojená křídla. Celkem je tady 239 pokojů a 4 výtahy. Hotelová budova je obklopená nádherně udržovanými zahradami se 2 bazény a bazénem se dvěma tobogány. V zahradě rostou nádherné různobarevné a voňavé oleandry, banány, olivy, limety, kosatce a plno dalších. Lehátka, slunečníky a polštáře u bazénu a pláže jsou zdarma, plážové osušky jsou zdarma (výměna za poplatek 0,5 eur za každý ručník, ztráta je pokutována 20 eury). Je tady plážový bar, snack bar u bazénu a venkovní scéna pro hudební vystoupení. Vstupní hala s recepcí a posezením, pěkný lobby bar a TV koutek, klimatizovaná restaurace s venkovní terasou s výhledem na moře (zde se podávají snídaně, obědy, večeře formou bufetu a noční polévka), 3 tematické restaurace à la carte (středozemní, mexická a steak house). Dále obchůdky, kadeřnictví a masáže, konferenční místnost pro 100 lidí. Směnárna v hotelu není, ale některý recepční Vám peníze vymění (kurz 2,7-2,8 za euro).
P1010201 IZ Flower Side Beach Hotel P1010084 IZ Flower Side Beach Hotel
Stravování je formou all-inclusive: bohatá snídaně formou bufetu. Obědy a večeře formou pestrých rautů se salátovým barem, teplé a studené předkrmy, polévky, ovoce, dezerty. 1x týdně pořádají turecký večer. Volitelně jednou za týden (za pobyt) zdarma večeře v jedné ze 2 tematických à-la-carte restaurací (s rezervací). Na výběr je mexická pátek a sobota od 19:30) nebo středozemní restaurace (pondělí a úterý 19-21 hodin). Steaková restaurace (středa 19:00) není zahrnuta v all inclusive a je za poplatek 12 eur za menu (salát, výběr sýrů, rump steak 230 gr., rib steak 230 gr., jehněčí kotleta, zmrzlina). Obědy a občerstvení u bazénu / na pláži, celý den káva, čaj, nealko nápoje a alkoholické nápoje místní výroby od 10:00 do 24:00 hodin. Denně je doplňován minibar na pokoji vodou (2x1,5 l). Zmrzlina je u večeře zdarma, přes den v baru u bazénu nanuky Algida za peníze.

Dále je zde k dispozici několik barů:
Lobby Bar
10:00 – 24:00 (Bar servis)
10:00 – 21:00 (zákusky a dezerty)

Pool Bar & Snack Bar
10:00 – 24:00 (Bar servis) - zdarma čepované pivo Efes, víno, alkoholické nápoje místní výroby (whisky, vodka, gin, rakie (ouzo) a zahraniční za poplatek, nealka, Cola, Sprite, ledový čaj, Tonic, džusy, vody, čaje, kávy z pressovaru, čokoláda, capuccino, presso, latté, Ayran (osvěžující nápoj z jogurtu, vody a soli), nanuky za poplatek.
12:30 – 16:00 (Snack servis, obědy)

Beach Bar (bar u pláže)
10:00 – 17:00 (Bar servis) - pivo, nealko, káva, čaj
11:30 – 15:00 ručně dělané placky plněné masem, sýrem, bramborem nebo na sladko s čokoládou (kromě neděle), zeleninové saláty
15:00 - 16:00 melouny
P1010043 IZ Flower Side Beach Hotel

Sportovní vyžití: Zdarma je k dispozici tenisový kurt, stolní tenis, šipky, fitness se cvičícími stroji, vstup do tureckých lázní, aerobik, vodní pólo, plážový volejbal, basketbal, cvičení v bazénu, zumba na pláži, biliár. Za poplatek potom peeling v tureckých lázních, masáže, vodní sporty na pláži (šlapadla, kánoe, parasailing - padák tažený motorovým člunem za 40 eur/osoba, dvě osoby 60 eur, dvě osoby + dítě event. 3 osoby 80 eur, vodní skútry 40 eur na 15 minut, vodní lyžování a bláznivý banán).

Mají tady venkovní amfiteátr, kde každý večer probíhá nějaký program, nejdříve pro děti a potom pro dospělé. Přes den animační programy (kromě neděle, to mají všichni volno). Pro děti ve věku 4-12 let je mini klub otevřený mezi 10:00 – 12:00 a 15:00 – 17:00 kromě neděle.

Pokoje v hlavní budově mají centrální klimatizaci s vlastním ovladačem a teplota je nastavena na 24°C, nelze měnit, ale úplně to stačí. Dále je tady minibar denně doplňovaný 2x1,5 l vody, telefon, TV se satelitním příjmem a převážně německými stanicemi (těch je asi 50), nějaké ruské, BBC, CNN, trezor za poplatek 1,5 eur/den (neplatili jsme nic), vana nebo sprcha, WC, fén a balkón (židle a stůl), a to buď s částečným výhledem na moře, nebo s úplným výhledem na bazény, zahrady a moře. Rodinný pokoj s bočním výhledem na moře se skládá z obývacího pokoje s 2 rozkládacími lůžky a samostatné ložnice, a to buď v hlavní budově nebo bytových domech. Jednolůžkové pokoje jsou dvoulůžkové pokoje pro jednu osobu. Údajně se zde nachází rekonstruované i nerekonstruované pokoje. My jsme měli pěkný pokoj (Classic design) s dvoj postelí, 1 peřina, křeslo, skříně s věšáky, varná konev, čaje, kávy, cukr, hrnky, sklenice, ručníky, šampon, sprchový gel, mýdlo, šití, koupací čepice, LCD televize, malá koupelna společná s WC s bidetem, kachličky. Pokoje jsou na kartu, k pokoji 1 karta, dvě jsou k family room. Zásuvky jsou jako u nás, takže není nutný adaptér. Pokoje se uklízí 6 x týdně kromě středy.
WIFI zdarma není nikde, jen za poplatek 3 eur/týden nebo 5 eur/14 dní, signál je v celém areálu hotelu, u bazénu, na pláži, jen často padá a musí se stále znova přihlašovat. Objednává se na recepci, kde dají přihlašovací údaje a platí se hotově hned. Přihlašovací jméno i heslo bylo číslo pokoje, ale musela to asi nastavit v počítači, jinak by to nejspíš nefungovalo. Později jsem zjistil, že se tak lze připojit na kterýkoliv pokoj, který to má zaplacené. Jen jsem před tím nevěděl, že přihlašovací jméno a heslo je číslo pokoje. Takže stačí vyzkoušet různé pokoje a je to. Hodně lidí to má objednané. Tak příště. Internet na pokoji je nově od této sezony.

IZ Flower hotel_all inclusive

Pátek 10.7.2015 - Side

Ráno se budíme kolem 7. Šli jsme na snídani. Restaurace má vnitřní a venkovní část. Výběr všeho je neskutečný, na co si člověk vzpomene. A to se týká i večeří. To jsem ani nečekal. Jsem mile překvapený. Fakt paráda, jsem maximálně spokojený. Takže co se stravy týče, tak určitě doporučuji. Na snídani spousta teplých jídel, brambory, lečo, grilovaná rajčata, grilované papriky a to i plněné sýrem, vajíčka jako omelety, volské oka, na tvrdo, i míchaná ale s mlékem tak to je tak akorát na posrání, šunky zapečené se sýrem, hrubší palačinky, francouzské tenké palačinky crepes, obrovský výběr pečiva, slané pečivo z listového těsta, croissanty, spousty druhů salámů a sýrů, salátů, zálivek, zeleniny, jogurty, cereálie, ovoce, čaje, kávy, presso, džusy, voda.
P1010070 IZ Flower Side Beach Hotel
Převážnou klientelu hotelu tvoří Němci. Takže je lépe se vybavit němčinou než angličtinou, i personál vládne němčinou, angličtinu všichni neovládají. Po snídani jsme šli na pláž. Areál hotelu je nádherně udržovaný, spousta palem, všemožných květin, nádherně kvetoucích oleandrů. To se mamce líbí nejvíc. Miluje oleandry. Pláž je písečná, široká, dostatek léhátek, obsluha přinese matrace na lehátka. Ručníky jsme si vyzvedli zdarma, výměna je za půl eura. To je trochu moc. Místo slunečníků jsou síťované přístřešky v celku, takže je to více kryté proti slunci než u slunečníků, ovšem slunce proniká i přes to, což večer pociťuji na svém těle. Moře (Středozemní) je sice teplé, ale není tak čisté jako bylo třeba v Řecku. Pláž je dlouhatánská, možná i 20 km a jeden hotel vedle druhého. Co mi vadí je, že je tady plno vodních atrakcí, parasailing, vodní skútry, nafukovací banány apod. a jezdí jeden za druhým a dělají pořád vlny, takže to není moc na plavání.
P1010086 Side Kumkoy P1010058 IZ Flower Side Beach Hotel
Obešli jsme všechny bary, kde co mají. V poledne jsme si dali v plážovém baru placky, které jedna turkyně připravuje ručně, peče na ohni a plní buď na sladko s čokoládou, nebo je možno sýr, maso, brambor. Bylo to dobré. Chuťově jako slovenské lokše.
P1010037 IZ Flower Side Beach Hotel P1010039 IZ Flower Side Beach Hotel
Pivo místní je Efes. Všude jsou pressovary, čaje, nealko, pivo. Tvrdý alkohol je pouze v baru u bazénu a v lobby baru. Druhý oběd jsem si dal v baru u bazénu. Tady mají různé saláty, maso, kuřecí nugety, ryby, hamburgery, pizzu, hranolky, něco sladkého, ..... Celý den svítí slunce. Na pokoj jdeme kolem 5. Pokoj je uklizený. Šel jsem si vyřídit internet na recepci. Zdarma není nikde, jen za poplatek 3 eura/týden nebo 5 eur/14 dní, platí se hned hotově. Dosah je všude, lobby, pokoje, bary, bazény, pláž, ovšem často padá, takže během hodiny jsem se musel aspoň 10x odhlásit a znovu připojit. V 19 hodin jdeme na večeři. Podávají se od 19 ovšem není tady k hnutí, všichni se nahrnou na sedmou a není si kam pomalu sednout. Výběr je ovšem obrovský. Super. Po večeři jsme chtěli jít vyměnit někam peníze, na recepci směnárna není, recepční mi nabídl kurs 2,8. Což mi přišlo málo. V okolí hotelu jsem našel pouze jednu směnárnu, kde mi nabídl 2,9. Tak jsem to nechal zatím tak. Je tady plno obchodů s oblečením, boty, kabelky, pásky, plavky,.... všechny ceny jsou v eurech kvůli Němcům, kterých je tady většina. Myslím si, že je to tady dražší než jinde právě kvůli turistům, ale výběr je obrovský a fakt pěkné věci. Kousek od hotelu je i zastávka dolmuse (místní doprava) do Side, cena 1 euro nebo 2,5 liry za cestu, jezdí každých 7 minut od rána 8:15 do jedné v noci. Večer v lobby jsem si ještě dal panáka whisky.

Sobota 11.7.2015 - Side

Dneska jsme se probudili až v 7:15. V 8 jsme šli na snídani a pak na pláž. V průběhu dopoledne bylo i dost mraků, ale potom se to vybralo. Lehátek je relativně dost pro každého, další u bazénu. U pláže jsou i sprchy a převlékárny.
P1010057 IZ Flower Side Beach Hotel
Na oběd jsme šli do restaurace, výběr je velký, ale o něco méně než na večeři. V baru jsme si dali whisky. Během dne si čteme, procházíme se po pláži, koupeme, jíme a pijeme. Kromě Němců jsou tu i nějací Rusi, ale je jich málo, Češi, Slováci a Poláci. Zájezdy sem pořádá i CK Fischer, protože má u recepce svůj katalog s informacemi pro své hosty. Po 17 hodině jdeme na pokoj. Nejde mi otevřít trezor, píše to HOLD, asi to zablokovali když nemám zaplacené napadlo mně. Šel jsem na recepci, ptala se na číslo pokoje a jestli mi to píše error nebo hold. Že pošle technika, prišel za 5 minut, odblokoval a už to jde. Jsem zvědavý jestli mi to nakonec naúčtují. V 19 jdeme na večeři, lidí zase jako opic. Stěží hledáme místo na sezení. Dneska měli i sushi které připravovali před očima. Z toho jídla jsem fakt unesený.
P1010075 IZ Flower Side Beach Hotel
Po večeři jsme si sedli k baru k bazénu, dali si whisky a Colu a psal jsem deník. Nejdříve byla zábava pro děti, hudba, tance a od 21 hodin živá hudba. Je tady plno. Venku je příjemně teplo. Na pokoji jsem si ještě snědl zákusky od večeře.

Neděle 12.7.2015 - Side

Ráno vstáváme kolem půl osmé a jdeme na snídani. Po snídani tradičně na pláž. Šli jsme se projít po pláži směrem k molu, kde kotví "pirátská" loď, na které pořádají plavby pro turisty. Musím konstatovat, že jsme vybrali dobrý hotel, jak vzhledem, některé jsou takové komunistické krabice, tak umístěním. My máme pláž širokou, stále uklizenou, uhrabanou, moře čisté, jak jsme šli k tomu molu, tak mnohde byla pláž úzká, neudržovaná, špinavá, odpadky, kaluže stojací vody, smrad a Rusi. Asi to tak je u nás proto, že tu bydlí z 95% Němci. Ti by sem jinak nejezdili. Je neděle a tudíž dnes není během dne žádný program, ani placky v poledne baba nepeče a ani večer nebude žádný program, až v pondělí. Na oběd jsme šli do hlavní restaurace, ale sedli jsme si venku na terasu. Je z ní krásný výhled na areál hotelu a na moře. Dneska jsem si dal tuňáka na grilu, nějaké grilované mleté maso, rýži, zeleninový salát se sýry, koprem. Tolik kopru co jsem snědl tady nesním doma za celý rok. Pak rybízový koláč a presso a ještě černý turecký čaj, který přinesl v malých skleněných skleničkách, byl hodně silný. Musí se naředit vodou.
P1010174 IZ Flower Side Beach Hotel
Po obědě jsem seděl na terase ve stínu na internetu. Večeře byla opět bohatá a výborná. Po večeři jsme se šli projít po pláži a pak jsme seděli v baru u bazénu. Dal jsem si pár panáků whisky. Je to i s obsluhou. Venku je příjemně teplo. Na pokoji jsem se pak ještě díval na televizi.