seznam článků
Praha SIGNAL festival
Pátek 14.10.2016
Sobota 15.10.2016
Neděle 16.10.2016
Fotogalerie
Všechny strany

Pátek 14.10.2016 - Karlovo náměstí, Tančící dům, Žofín, Střelecký ostrov, Národní divadlo, kostel sv. Ludmily

V pátek odpoledne po práci jedeme vlakem směr Praha. Ubytování máme opět zajištěné u našich známých na Praze 9 u O2 Areny. Koupili jsme si 48 hodinovou jízdenku na MHD. Hodili jsme si věci do bytu, něco málo jsme snědli a vyrazili do města na Karlovo náměstí, které je se svými 80 552 mnejvětším náměstím v České republice a jedno z největších v Evropě.
Zde se nachází jedna z 5 obřích světelných figur Amandy Parer z edice Fantastic Planet, které symbolizují 5 mimozemských bytostí, které letos obsadily planetu SIGNAL. Takovéto figuríny, v podstatě vzduchem napuštěné a nasvícené "balony" jsou rozmístěné na různých místech v Praze. Ale mně nezaujaly, i když hodně lidem se to líbilo. Obří světelné figury vypadají, jako že právě dopadly na Zem a s údivem a tichým nadšením zkoumají, kde se právě ocitly. Zvědavě ohmatávají zem, pozorují okolní dění bázlivě zpoza rohu, nebo se slastně povalují po měkké trávě. Na první pohled z nich možná jde strach, diváci ale brzy poznají, jak jsou naši návštěvníci dobrosrdeční. Tato monumentální instalace se inspiruje česko-francouzským animovaným filmem ze 70. let, který se česky jmenoval Divoká planeta. Představuje nepředstavitelně dalekou budoucnost, ve které je planeta osídlena obřími futuristickými bytostmi a lidé jsou pouze divokými původními obyvateli a dostávají se na úroveň lesní zvěře.
IMG_20161014_213545_Karlovo nam.-Fantastic Planet_Amanda Parer
Na Karlově náměstí se nachází ještě jedna světelná instalace v parku před velmi pěknou, nasvícenou Novoměstskou radnicí. Jsou nasvícené i stromy v parku a další stavby. Světelná instalace od Javiera Riery nese název Garden in Development. V této instalaci se Javier Riera zabývá zvláštním vztahem mezi geometrií a přírodou, tak, jak je pro jeho tvorbu typické. Projekt Garden in development ale zároveň pracuje s dalšími vztahy, a totiž těmi, které se tvoří a boří mezi diváky a prostředím, které je obklopuje. Pomocí světel mění před očima návštěvníků festivalu i náhodných kolemjdoucích místo, které dosud znali ve zcela jiné podobě. Riera geometrii chápe jako přirozenou součást krajiny, která ji tvoří a prostupuje ji skrz naskrz. Snad i proto ji sám využívá jako tvůrčí nástroj. Přibližte se k této instalaci, nechte se jí obklopit a zkuste jen tak rozjímat.
Odtud jsme pěšky přešli na Jiráskovo náměstí, kde se nachází Tančící dům. Bohužel nemám s sebou svůj foťák, ale pouze tablet, takže kvalita fotek a videí je horší. Z Jiráskova mostu se naskýtá hezký výhled na panorama Prahy s Hradčany.
IMG_20161014_220330_Tancici dum
Prošli jsme po Masarykovém nábřeží kolem nasvíceného Paláce Žofín na Slovanském ostrově až k Národnímu divadlu.
IMG_20161014_221531_Slovansky ostrov_Palac Zofin
Odtud společně s davy dalších turistů jsme přešli přes most Legií na Střelecký ostrov, kde se nachází druhá z obřích nasvícených figur Amandy Parer, tentokrát stojící.
IMG_20161014_222650_Strelecky ostrov_Fantastic Planet_Amanda Parer
Stejnou cestou se vracíme k Národnímu divadlu. Z druhé strany, na Piazzetě Národního divadla, se nachází světelná instalace Michala Pustějovského s názvem Smyčka.
IMG_20161014_224929_Piazzeta Narodniho divadla_Smycka_M. Pustejovsky IMG_20161014_224930_Piazzeta Narodniho divadla_Smycka_M. Pustejovsky
To už je o něco zajímavější. Tato sochařská intervence do veřejného prostoru připomíná obří přesýpací hodiny. Oscilující světlo uvnitř sochy vytváří dynamickou stínohru každodenních objektů vytvořených člověkem. Cyklický pohyb přelévání objektů z jedné strany na druhou představuje jeden ze základních principů bytí, od zvukové oscilace struny, přes cyklické střídání dne a noci a koloběh života, až k samotnému rozpínání a smršťování vesmíru.

Metrem jsme se přesunuli na náměstí Míru na Vinohradech, k novogotickému katolickému kostelu sv. Ludmily z konce 19. století. Tady se nachází každoročně jedna z nejzajímavějších atrakcí celého festivalu. Jedná se o videomappingovou projekci s názvem Point Line Surface Solid od Daniel Rossa. Projekce je v provozu od 19 do 24 hodin a začíná vždy v 15 minutových intervalech. Tak moc se nám líbila, že jsme si ji prohlédli dvakrát. Stál jsem s otevřenou pusou. Ještě nikdy jsem nic takového na živo neviděl, jen v televizi a je to něco neskutečného. Měl jsem pocit jako by se kostel bortil. Paráda. Projekce se promítá na fasádu kostela s jeho dvěmi 60 metrovými věžemi z okna v domě na protější straně. Videomapping je zvukem doprovázená pohyblivá projekce zpravidla na fasádu budov. Podstata videomappingu spočívá v tom, že pomocí světla lze téměř jakoukoliv plochu uzpůsobit obrazu svému, tvarovat ji či na ní vytvořit příběh. Nejčastěji se digitální vrstva vytváří na architektonických prvcích. 
IMG_20161014_233429_nam. Miru_kostel sv. Ludmily_Point Line Surface Solid IMG_20161014_233432_nam. Miru_kostel sv. Ludmily_Point Line Surface Solid
Daniel Rossa se rozhodl vytvořit takzvané site-specific dílo na fasádě kostela sv. Ludmily. Všechny videomappingy z této série spojují čtyři základní prvky tvoření, které prozrazuje už název, a totiž bod, čára, plocha a pevná hmota. Za pomoci těchto elementů Daniel Rossa vytváří dechberoucí show, se kterou upozorňuje na jednotlivé prvky pražského kostela. Pevně se drží základů historické architektury, respektuje všechny její charakteristiky a interpretuje je skrze světelné umění. Autor nezapomněl ani na zvukovou složku, pro kterou se nechal inspirovat právě charakterem kostela sv. Ludmily a jeho okolím. Natočil jsem na tablet i video, ale není moc kvalitní.

Přikládám dvě videa jiných autorů, které jsou povedenější.

Více už toho dneska nestihneme. Je 23:30 a potřebujeme chytit poslední metro.