seznam článků
Výlet do Mahdie
El Jem
Všechny strany

Cestopis Tunisko 2016 (Mahdia)

Neplánovaně jsme se rozhodli zajet si na "válecí" dovolenou na týden k moři. Konečné rozhodnutí padlo na Tunisko, kde jsem ještě nebyl. Zájezd jsme si vybrali jako last minute u cestovní kanceláře Exim Tours. Zvolili jsme letovisko Mahdia (Al-Mahdiyah), které má jednoznačně nejhezčí pláže a moře ze všech letovisek v Tunisku (to mi doporučil kamarád, který už byl v Tunisku ve všech letoviscích) a 5* hotel Iberostar Royal El Mansour & Thalasso s programem all inclusive a odletem z Prahy v termínu 23.9. - 30.9.2016. Cena byla 14.431 Kč. Byla v tom již zahrnuta sleva 5% pro klienty zdravotní pojišťovny ČPZP. Hotel má samá výborná hodnocení na TripAdvisor a zaujímá 2. místo z 20 hotelů v destinaci Mahdia. A v žádném případě jsme neprohloupili. Byli jsme nadšeni. Tunisko se rozkládá na severu Afriky, mezi Libyí a Alžírskem, na břehu Středozemního moře.

Tunis_map4 Tunis_map1 Tunis_map2

Čtvrtek 22.9.2016

Jelikož odlet z Prahy byl 23.9. již v 6:25 ráno, jeli jsme do Prahy den předem po práci vlakem Regio Jet, na který jsme ještě měli slevu díky tomu, že letíme s Exim Tours. V Praze přespáváme na bytě od našich známých kousek od O2 Arény.

Pátek 23.9.2016 - Odlet a ubytování

Vstáváme kolem 3 hodiny a nočními tramvajemi a autobusem se přesouváme na letiště. Máme let č. QS2868 (Praha - Monastir), plánovaný odlet v 6:25 operovaný společností Travel Servis / Smart Wings. Podařilo se nám domluvit sedadla u nouzového východu v 15 řadě, kde máme více místa na nohy. Letíme letadlem Boeing 737-800. Místo v 6:25 nakonec odlétáme v 7 hodin. Letadlo je plné do posledního místa. V průběhu letu nepodává letecká společnost žádné občerstvení. Cestující mají možnost zakoupit studené či teplé nápoje či lehké občerstvení z nabídky tzv. "Sky baru". My jsme měli jídlo z domu, něco jsme snědli ráno na letišti místo snídaně, a vodu jsme si do letadla koupili na letišti. Cesta utekla rychle, nicméně měl jsem nepříjemný zážitek se zuby, kdy mě tak rvalo v zubu, kde mi pár dní před cestou vytáhli nervy a měl jsem tam jen nějakou vložku a provizorní výplň, že jsem myslel, že se zblázním. Bylo to tou změnou tlaku v letadle. Vzal jsem si tabletku od bolesti a chladil pusu studenou petkou s vodou. V 8:15 místního času konečně přistáváme v Tunisku na letišti v Monastiru. Je tady časový posun -1 hodina v době platnosti letního času. V době platnosti zimního času je to bez časového posunu. Let pokračuje dále na Djerbu a pak zpátky do Prahy. Ještě v letadle vyplňujeme imigrační kartu. Imigrační kontrola trvá poměrně dlouho, protože úřadují pouze dvě ženské. Z letiště vycházíme jako poslední. Rozdělili nás do autobusů podle jednotlivých destinací - Monastir, Sousse, Port El Kantaoui, Hammamet a Mahdia.
Tunis_map3
Venku svítí slunce. Cesta autobusem trvá něco přes hodinku, je to asi 50 km. Naštěstí rozvoz lidí po hotelích v letovisku Mahdia začíná u našeho hotelu, takže už v 10 hodin jsme na hotelu. Vystupujeme tady pouze my dva a ještě jeden mladý pár. Standardně je check-in od 14 hodin, ale měli bychom pokoj získat dříve. Ještě nebyl připravený, ale hned jsme dostali pásky all inclusive a mohli jsme již využívat veškerý servis hotelu. Snídaně sice skončily v 10 hodin, ale v baru u bazénu měli ještě nějaké sladkosti. Dali jsme si hned drink a šli se podívat k moři. Luxusní a moderní hotel s autentickou atmosférou Iberostar Royal El Mansour & Thalasso byl otevřený v červnu 2010 pod vedením španělské společnosti Iberostar. Eleganci a komfort nabízející hotel je doporučován té nejnáročnější klientele. Služby společnosti Iberostar jsou třešničkou na dortu a slibují dovolenou bez chybičky. Již během své první letní sezóny prokázal své kvality a zařadil se mezi špičku v hotelích své kategorie.
DSC_7075 Mahdia_Iberostar Royal El Mansour
Jeho umístění uprostřed Mahdie bylo velkolepě promyšleno, a tak se z hotelu nabízí nádherný výhled na mys Mahdia a na celou turistickou zónu.
DSC_7073 Mahdia
V 11 hodin už dostáváme klíč od pokoje a můžeme se jít ubytovat. Nemáme sice výhled na moře (pokoje s postranním či přímým výhledem na moře jsou za příplatek 15 TND za den), ale nevadí nám to. Máme sice výhled na ulici, ale není tady žádný hluk. Pokoj jsme dostali ve 2. patře. Všech 433 pokojů je v jedné spojené pěti patrové budově se 4 výtahy. Prostorné, luxusně a elegantně zařízené klimatizované pokoje (klimatizace je v provozu v hlavní turistické sezóně od 15.6. do 15.9., ale naštěstí fungovala i během našeho pobytu, asi proto že byl hotel úplně plný) mají koupelnu s vanou nebo sprchou a WC, fén, telefon, SAT-TV, mini ledničku a balkon. K dispozici jsou šampony a sprchové gely, tělové mléka ne. Pokoje se uklízí každý den, akorát o nové sprchové gely jsme si museli několikrát říct. Klima funguje pouze když jsou zavřené balkónové dveře, když se pootevřou, automaticky se vypne. Většina pokojů je bezbariérových. Na pokoji je k dispozici bezpečnostní schránka zdarma (ne jak uvádí Exim tours že je za poplatek) a minibar na vyžádání a za poplatek. Na vyžádání jsou královské suity (royal suite) s možností ubytovat až 4 dospělé osoby. Na pokoji máme manželskou postel, křesílko,  psací stůl se židlí. Na balkoně jsou židle a stůl.
DSC_6868 Mahdia_Iberostar Royal El Mansour
Ani jsme se nevybalovali, oblékli jsme si plavky a vyrazili k moři. Lehátka, křesílka, slunečníky u bazénů i na pláži jsou zdarma, plážové osušky jsou na vratnou kauci 20 TND (kartičku jsme dostali na recepci při příjezdu) a vydávají je v animačním boxu vedle Pool Baru. Lze je měnit libovolně během pobytu. Kartičku na zálohu je nutné vrátit na recepci nejpozději den před odjezdem do 20 hodin. V době našeho pobytu byl 1 TND cca 11 Kč. Místní měnou je tuniský dinár (TND). Vyměnili jsme si hned nějaké peníze na recepci, kde je směnárna. Je třeba si nechat doklad o výměně peněz, aby jsme je mohli vyměnit na letišti zpátky na eura nebo dolary, pokud nám nějaké zůstanou. Pozor, v hotelu nám je zpátky na konci pobytu nevyměnili.
DSC_6879 Mahdia_Iberostar Royal El Mansour_lobby
Mahdia je vyhlášená dvěma věcmi. První je staré město a ta druhá je potom pláž. Hotel se nachází přímo u jedné z nejkrásnějších pláží v Tunisku s jemným bílým pískem a velmi pozvolným vstupem do krásně azurového moře (za předpokladu slunečného počasí).
DSC_6917 Mahdia_Iberostar Royal El Mansour_plaz
Pláž u Mahdie je velmi široká s velkou nabídkou vodních sportů i občerstvení. Hotelový areál je od moře oplocený a hlídaný turistickou policií se samopalem, která sedí na pláži pod slunečníkem a hlídá, aby se nestalo to, co se stalo v Tunisku před pár lety, kdy nějaký terorista zaútočil z moře a postřílel několik turistů. Večer se brána do hotelového areálu od pláže zamyká a je tam celou noc hlídač. Na lehátka dávají matrace pro větší pohodlí. Co mi tady ovšem chybí jsou stolečky u lehátek na pláži, není si kam postavit pití apod. U bazénu jsou. Moře je krásně čisté, ovšem studené, odhadem tak 23°C. Čekal jsem, že bude teplejší. Ale samozřejmě jsme tam vlezli, kvůli tomu jsme sem přece jeli. Obával jsem se medúz,  které se v Tunisku v určitých obdobích a podle počasí vyskytují a umí pěkně popálit a dovolenou znepříjemnit. Někdy jich je tady tolik, že se nedá do moře ani vejít. Naštěstí jsme tady nepotkali ani jednu. Ve 12:30 se zatáhlo a začalo pršet. Déšť trval až do večera. S deštivým počasím to tak bylo celý týden, střídavě bylo slunečno, pod mrakem, déšť. Svítilo slunce, potom se zatáhlo, třeba hodinu pršelo a zase vylezlo slunce a svítilo třeba několik hodin. Taky jsme s deštěm nepočítali. Jsme přece v Africe. Když se zatáhlo tak bylo i chladno, protože foukal vítr.
DSC_7251 Mahdia_Iberostar Royal El Mansour_panorama
Obědy se podávají od 12:30 do 14:30 v hlavní restauraci L´Olivier, kde se dá sedět buď uvnitř nebo venku a také venkovním Barbecue baru, kde podávají obědy od 12:30 do 15 hodin. Jídla jsou podobná, v hlavní restauraci je výběr ale větší. Výběr jídla je ovšem veliký a splňuje naše očekávání. Poprvé jsem se tady setkal s tím, že je zdarma zmrzlina během obědů, večeří a taky v Barbecue baru od 12:30 do 18 hodin. Ve většině hotelů je pouze pro děti, nebo je zpoplatněna. Stejně tak jako čerstvé džusy, i ty zde podávají zdarma u snídaně. Co se týče obědů a večeří, vždycky je velký výběr salátů, těstovin, pizzy, různého masa, příloh, tuniských specialit, dezertů (ty jsou ale pořád stejné a moc mi nechutnají). Co se týče ryb, čekal jsem větší výběr, denně jsou nějaké sardinky a menší rybky, jednou snad byly krevety, jednou grilované makrely a tuňák, ale jinak byly ryby pořád stejné. Ale hlady určitě neumřete. A nečekají se ani velké fronty, byť je hotel plný a to z 99% Rusů. Na to bych si dal příště větší pozor, to mi fakt vadilo. Všude zní jen ruština, personál hotelu, číšníci, animátoři automaticky na všechny mluví rusky. Když na ně ale začnete francouzsky, hned spustí francouzsky. Ovládají i němčinu a angličtinu. Je tady pár Němců, Francouzů, Čechů ale jinak samý Rus. Jsou nevychovaní, drzí a i místní jich mají plné zuby a občas jim to dají i najevo. Ale bohužel z nich žijí.

V rámci all inclusive jsou zahrnuty snídaně od 6 do 10 hodin, obědy 12:30-14:30 a večeře 18:30-21:30 formou bufetu v hlavní restauraci L´Olivier, během dne lehké občerstvení v barbecue baru u bazénu, odpolední občerstvení, neomezené množství rozlévaných nealkoholických a alkoholických nápojů místní výroby, koktejlů (výběr je bohatý, kvalita trochu slabší). K dispozici je čepované pivo, víno (červené, bílé a růžové, červené je z nich nejlepší), kávy, cappuccina, čaje,... Během večeře je vyžadováno formální oblečení, nicméně spousta lidí chodí v kraťasech.
All inclusive program
K dispozici jsou v hotelu 2 tématické a´la carte restaurace (19-22:00) - tuniská Al Sofra a italská kde dostanete 4 chodovou večeři na účet podniku po předchozí rezervaci v hlavní jídelně u šéfa restaurace a to 1x za týden. My jsme ji nevyužili. Dále je k dispozici lobby bar Didon od 8 do 24:00 (od 8 do 10 pouze voda, čaje, káva a od 10 hodin potom i alkoholické nápoje, koktejly). Co se týče vody, tak je k dispozici balená voda v pet lahvích a to buď 0,5l nebo 1,5l. U bazénu je snack bar od 10 do 18 hodin, kde podávají nealko nápoje, pivo, kávy, čaje, mléko, čokoláda, espreso, džusy, od 10 do 12 hodin pozdní snídaně (croissant, koláče - co zůstalo od snídaně) a od 22 do 24 občerstvení.
DSC_7089 Mahdia_Iberostar Royal El Mansour_panorama
U pláže je plážový bar El Asfour, který byl aktuálně zavřený, je v provozu jen v hlavní letní sezóně od 12 do 18 hodin a nevztahuje se na něj all inclusive. Podávají tady nápoje a grilovaná jídla. Při vstupu na pláž je budka, kde dávají vody, nealko, čepované pivo. V Barbecue baru podávají od 12:30 do 15 hodin obědy a od 15 do 18 hodin lehčí občerstvení jako pizza, koblihy, palačinky, ovoce,.... a nealko nápoje, kávy, čaje, pivo a víno. K jídlu u večeří a obědů podávají vodu, nealkoholické nápoje, místní pivo čepované a místní vína. Od 15 hodin do 23:00 je otevřená arabská kavárna Eskifa, kde je zdarma v rámci all inclusive pouze mátový čaj. Jiné druhy čajů, turecká káva, vodní dýmka a další nespadají do all inclusive. Od 23 hodin do 1 hodiny ráno je otevřený noční klub Queen v suterénu hotelu a diskotéka, ale zde je vše placené.

V hotelu je dále k dispozici obchodní arkáda, kde se nachází butiky, kadeřnictví, prádelna, čistírna, 2 konferenční místnosti. Dále je tady krytý bazén, který je v provozu od poloviny října (možná je i vyhřívaný, nevím), ale byl otevřený a dokonce jsme ho jednou při špatném počasí využili. Ale voda byla studená. Thalasso therapy centrum, které je propojené s hotelem, není zahrnuté v all inclusive. Nachází se tady bazén s mořskou vodou, vířivka, turecká lázeň, masáže apod. Během dne a večer probíhají animační programy pro děti i pro dospělé, sportovní aktivity jako šipky, pétanque, lukostřelba, vodní pólo, aerobik, plážový volejbal,... Zdarma jsou k dispozici dva tenisové kurty a stolní tenis. Za půjčení sportovního náčiní (rakety, hole, míčky) se hradí vratná kauce. Na pláži se nachází centrum vodních sportů, kde půjčují kajaky, vodní skútry, provozují tady jízdy na banánu, let padákem taženým za motorovým člunem apod. Pro děti je k dispozici dětský klub, dětské hřiště a dětský bazén. Wi-Fi je zdarma v celém komplexu hotelu i na pláži, ovšem signál se různí. Nejsilnější a nejstabilnější je v lobby baru a baru Didon. Na pláži je dost slabý, u bazénu se to různí stejně tak na pokojích. My jsme signál měli, ale taky to kolísalo. Večerní party a show jsou pro děti od 20:30 a pro dospělé potom od 21:30. Program je vyvěšený před restaurací L´Olivier a u recepce.

Odpoledne jsme si sedli venku v Barbecue baru. Četli jsme si. Vyzkoušeli jsme místní "koblihy", jsou to spíš kolečka vypadající jako naše věnečky, smažené v oleji a chutí mi připomínají langoše. Na to se dává čokoládová poleva. Lidi to tady konzumují ve velkém. Dali jsme si i palačinku a zmrzlinu. Byla dobrá a hlavně mají ty kvalitní a dobré kornoutky. Dělají několik druhý pizzy. Není špatná. Nejvíce mi asi chutnala tuňáková. Dneska už bylo pod mrakem a deštivo až do večera. Šli jsme potom na pokoj, vybalili jsme a seděli jsme chvíli na balkoně a pozorovali ruch na ulici. Zašli jsme si na mátový čaj z čerstvé máty do maurské kavárny Eskifa, kde se dá zakoupit i vodní dýmka.
DSC_7154 Mahdia_Iberostar Royal El Mansour_Cafe Maure
Večeře byla od 18:30. Mají velký výběr salátů, různé pizzy, čerstvé pečivo z pizza těsta, těstoviny na různé způsoby, dva druhy polévek (i u oběda), hotová jídla i jídla připravována čerstvá jako grilované ryby, grilované maso. Často měli játra na různé způsoby, ledvinky, jehněčí maso. Výběr byl velký a vždycky jsme si něco našli. Po večeři jsme si dali ještě drink v baru a šli spát, protože jsme toho v noci moc nenaspali, šli jsme spát ve 22 a ve 3 ráno už jsme vstávali na letadlo. Balkon máme zavřený a z ulice není slyšet žádný hluk.

Sobota 24.9.2016

Budíme se po 7 hodině (u nás už by bylo 8). Jdeme na snídani. Není špatná, ale už jsem zažil lepší a čekal jsem lepší. Výběr je menší a každý den je to samé. Mají pouze jeden druh salámu (něco na způsob našeho Junioru), sýry jsou bez chuti, nemají ani opečenou slaninu. Mají ovšem čerstvé pečivo, čerstvé bagety, croissanty a hlavně čerstvě vymačkané džusy (pomerančový a ještě nějaký) a to zdarma. Na těch snídaních by mohli ještě zapracovat. Ale jinak v pohodě. Co se týče obsluhy, na tu si nemůžu vůbec stěžovat, ohání se, nevázne to. Po snídani jsme šli na pláž, je pěkné slunečné počasí, moře klidné, čisté, ale na mně trochu chladné. Dopoledne jsme strávili na pláži.
DSC_7226 Mahdia_Iberostar Royal El Mansour
Prošli jsme se na obě strany, náš hotel je v podstatě poslední, potom už následuje prázdný pás písku a město Mahdia na ostrém výběžku, necelé 2 km od hotelu. Na druhou stranu pokračuje řada hotelů, ale náš je opravdu nejluxusnější a nejudržovanější. Taky jako jediný je oplocený od pláže. Pláž je čistá, jsou tady drobné mušličky. V poledne u bazénu podávali grilované hamburgery v housce, ale nebyly nic moc. Vyzkoušeli jsme i bazén. Resp. jsou tady 3 venkovní bazény vzájemně propojené a jeden dětský. Otevřené jsou do 20 hodin. Voda má mezi 23-25°C.
DSC_6915 Mahdia_Iberostar Royal El Mansour
Odpoledne tak hodinku pršelo, ale potom zase vykouklo sluníčko. Dnešek jsme strávili odpočinkem v hotelu. Čtení máme spoustu.
DSC_7191 Mahdia_Iberostar Royal El Mansour

Neděle 25.9.2016 - výlet do Mahdie

Po snídani je lehce zataženo, v moři jsou poměrně velké vlny a fouká vítr. Rozhodli jsme se zajít se podívat do centra starého města Mahdia vzdáleného jen 1,8 km od hotelu. Pěšky nám cesta zabrala 25 minut. Vede po nábřežní promenádě se spoustou obchodů a restaurací podél moře kolem sochy Mečouna.
DSC_7282 Mahdia_mecoun
Celou cestu se nám naskýtá výhled na Mys Mahdia s bíle natřenými domy a majákem. Letovisko a město Mahdia se nachází totiž u takového ostrého výběžku (Mys Mahdia) vybíhajícího do moře. Je na něm spousta zajímavých věcí. Je to jakoby pokračování starého města, jsou zde malé plácky plné bazarů, prodávají se zde rukodělné práce, koberce a oblečení, jsou zde úzké uličky mezi bílými domy.
DSC_7285 Mahdia
Mahdia (známé také jako El Mahdi) je jedno z nejstarších měst na pobřeží Tuniska, v centrální části Tuniska, tedy v Sahelu. Je to krásné rybářské islámské městečko na břehu Středozemního moře, které žije především z rybolovu a zemědělství. V dávných dobách tu měli svůj velký přístav Féničané. Jméno má podle svého zakladatele sultána Obeida el Mahdi, který jej nechal vystavět v roce 921 na skalnatém poloostrově. Korzár Dragout, který ve službách Osmanů jako kapitán turecké flotily ohrožoval bezpečí na moři, zde nechal v 16. stol. vystavět pevnost a kasbu, ovšem dnes už je význam Mahdie ten tam a nacházíme tady klidné městečko s malebnými zákoutími, rozpadlou kasbou, zbytky zmíněného fénického přístavu, bílé budovy v tradičním maurském stylu, oblé kopule mešit a štíhlé minarety. V 10. století byla Mahdia velmi významným městem, dokonce byla hlavním městem jedné linie muslimských vládců. Kdysi bývala Mahdia pouhou nevýznamnou vískou ve středním Tunisku. To ovšem jen do okamžiku, kdy zde v roce 1908  místní rybář chytil podivný úlovek: děravý hrnec, jež se ukázal být více jak 2000 let starý. Tím se zažehnula archeologická jiskra a horečka původně malého městečka. Vrak staré řecké lodi vydal celou řadu dalších historických skvostů, které můžete dnes spatřit v muzeu Bardo v hlavním městě.
mahdia-map
Mahdia je město s půvabnou Medinou vystavěnou na relativně úzkém poloostrově. Jako medina se v Tunisku a dalších arabských zemích označují staré původní části měst. Ta ve středověku byla chráněna velkými hradbami a ty jsou na mnoha místech dodnes. Hlavním vstupním bodem do Mediny (nedaleko vlakového nádraží) a zdejší chloubou je brána Skifa el Kahla, díky které projdete 10 metrů širokou zdí, kterou nechali bývalí muslimští vládci obehnat město na jeho obranu. Už při průchodu pocítíte sílu a monumentálnost místa (aby ne, 10 metrů tlustá zeď se jen tak nevidí) a na druhé straně čeká téměř jiný svět, staré město (Medina). Tento vstupní portál je opravdu mohutný a samotný průchod je dokonce 50 m dlouhý. Uvnitř se nachází pár krámků. Skifa Kahla je jedinou památkou, která se dochovala z doby založení Mahdie. Tato velkolepá vstupní brána do Mediny je jednou z nejkrásnějších v celém Tunisku. Původně byla součástí vstupu také padací mříž, která měla ochránit příslušníky vládnoucí vrstvy žijící za hradbami Mediny před nechráněnými návštěvníky. Vedle této brány se nachází muzeum.
DSC_7288 Mahdia_brana Skifa el Kahla DSC_7025 Mahdia_Medina_brana Skifa el Kahla
My jsme ovšem u této brány naši prohlídku města netradičně zakončili. Pro změnu jsme prohlídku zahájili na mysu Afrika (Cap Afrique) na samém konci poloostrova vybíhajícího do moře. Na samém konci stojí pěkný maják. Mezi majákem a pevností se rozkládá muslimský bílý hřbitov - Hřbitov námořníků s množstvím bílých hrobů. Mořský břeh v těchto místech lemují zbytky fatimovského přístavu. Ale jsou to opravdu už jen neforemné ruiny a člověk musí mít opravdu bujnou fantazii, aby si tu představil veliký přístav, který tady kdysi stával.
DSC_6984 Mahdia_Hrbitov namorniku a majak DSC_6996 Mahdia
Na prohlídku města lze využít i turistický vláček. Ovšem městečko není příliš velké a tak jeho prohlídku zvládnete pohodlně pěšky. Nám na to stačily necelé dvě hodiny. Na hřbitov navazuje mohutná Dragoutova pevnost Borj el-Kebir neboli Velká pevnost, jež zde byla vybudovaná v 16. stol., aby chránila místní důležitý přístav. Vstupné je již 7 TND + tradiční poplatek za focení 1 TND. Dovnitř jsme nešli, asi tam toho k vidění moc nebude. Údajně je z pevnosti krásný výhled na město a bílý hřbitov, ale to jsme viděli i tak.
DSC_6992 Mahdia_Pevnost Borj el-Kebir
Pokračujeme podél moře směrem ke starému městu a narazili jsme na Velkou mešitu z r. 921, která se zdá být na pohled poměrně zachovalá a zrenovovaná. Velká mešita, která v Mahdii stávala již od počátku 9. století byla zničena Španěly, kteří v polovině 16. století vyhodili do povětří část městských hradeb. Současná mešita z roku 1960 byla později postavena přesně podle vzoru původní. Ovšem byla zavřená, takže jsme se dovnitř nedostali, ani na její nádvoří.
DSC_6998 Mahdia_Velka mesita DSC_7306 Mahdia_Velka mesita
Před mešitou se rozkládá náměstí Khani en Noamine a zde začíná i Medina. Většinu starého města tvoří úzké uličky, ve kterých najdete jak původní dílny řezbářů nebo dílny kde tkají tuniské koberce. Úzké ulice lemují obchůdky, restaurace a mešity se svými minarety.
DSC_7002 Mahdia_namesti Khani en Noamine a mesita Slimen Hamza DSC_7318 Mahdia_Medina_mesita Slimen Hamza
Došli jsme na náměstíčko Place du Caire, které slouží jako jedna velká kavárna po širým nebem nebo spíš pod stromy. Místní muži tady posedávají, klábosí, popíjí kávu nebo čaj a hrají různé stolní hry. Je tu i několik obchůdků a malebná mešita Mustafy Hamzy z roku 1772.
DSC_7008 Mahdia_Medina a namesti Place du Caire
Vedle ní se nachází arabské lázně Hammam El Medina s barevnými kachlíky. Podařilo se mi lehce nakouknout i dovnitř. Historické budovy v Medině slouží jako kavárny a některé z nich mají stropy zdobené zlatem, nebo opravdu krásně vyřezávaný či jinak zdobený interiér. V jednom obchůdku kupujeme 2 magnetky po 1 TND. Přicházíme až k bráně Skifa el Kahla, o které jsem se již zmiňoval.
DSC_7062 Mahdia_Medina
Odbočujeme směrem k přístavu, kde se rozkládá další náměstí s kavárnami a stoly rozloženými pod stromy. Opět je zde plno. Hned vedle se nachází místní tržnice. V každé zemi musím navštívit místní trh, takže ani v Tunisku nemůžu udělat výjimku. Obchoduje se tady převážně s ovocem, zeleninou, kořením, masem a rybami.
DSC_7034 Mahdia_trznice DSC_7035 Mahdia_trznice
U jednoho stánku kupují za 2 TND sáček se šafránem. Je mi jasné, že za ty peníze to nebude žádná valná kvalita, jelikož šafrán patří k nejdražším kořením na světě. Všude vidí trsy datlí, které se v Tunisku hojně pěstují. Vyděsila mně hlava krávy visící na stěně jednoho řeznictví. Vedle zase ležely na pultu kozí hlavy.
DSC_7041 Mahdia_trznice
Kapitolou samou o sobě byly stánky s rybami a mořskými plody. Dokonce tady měli i žraloky.
DSC_7046 Mahdia_trznice DSC_7054 Mahdia_trznice
Je 11 hodin, už se vybralo i slunce. Vracíme se zpět k bráně Skifa el Kahla. Chceme se svézt na hotel taxíkem. Původně chtěli 5 TND, potom 4. Nakonec nás po chvilce chůze jeden zastavil že nás za 3 TND odveze. Jmenoval se jako každý druhý Mohammed. Ptali jsme se ho na cestu do El Jem, kam bychom se ještě chtěli podívat. Nabízí nám cestu tam a zpět za 80 TND vč. 2 hodin čekání. Je to asi 45 km. Nechal nám na sebe telefon, pokud budeme chtít ať mu zavoláme. Městečko mě zaujalo a určitě jeho prohlídku doporučuji. V 11:30 už jsme na hotelu. Šli jsme na pláž. Fouká vítr, jsou vlny a moře je chladné, byť svítí slunce. Po obědě jsme lenošili u bazénu. Tady přece jenom fouká méně.
DSC_7274 Mahdia_Iberostar Royal El Mansour
Dneska jsou k večeři mimo jiné grilované krevety, uzená makrela, jehněčí kýta (úplně se maso rozpadá), velký výběr předkrmů. Po večeři jsme si dali tuniský mátový čaj, nějaké drinky. Udělal jsem pár nočních snímků hotelu, když začíná opět poprchávat.
DSC_7138 Mahdia_Iberostar Royal El Mansour DSC_7113 Mahdia_Iberostar Royal El Mansour

Pondělí 26.9.2016

Dneska je ráno slunce, fouká vítr, vlny. Začínají se stahovat mraky a ve 12 hodin začíná pršet. Naštěstí to trvá jen hodinu. Na oběd jsem si dal mimo jiné tuňáka. Po obědě svítí opět slunce. Ležíme u bazénu, který má 24°C. V 5 hodin se zatáhlo, ale nepršelo. Potom opět slunce. Večeře byla tematická a sice španělská. Každý večer byla na jiné téma.
DSC_7183 Mahdia_Iberostar Royal El Mansour DSC_7116 Mahdia_Iberostar Royal El Mansour

Úterý 27.9.2016

Po ránu je opět slunce, vlny jsou menší a moře se mi zdá o něco teplejší. V rámci sportovních aktivit jsme se zúčastnili střelby z luku a dokonce jsem se stal společně s jedním Němcem vítězem.
DSC_7268 Mahdia_Iberostar Royal El Mansour
Po obědě jsme leželi na pláži. V 16 hodin když se začaly stahovat mraky jsme se vrátili na pokoj, okoupali se a vyrazili před večeří pěšky opět do Mahdie. Prošli jsme si znova Medinu, podívali jsme se do přístavu, kde kotvily velké rybářské lodě.
DSC_7323 Mahdia_pristav DSC_7329 Mahdia_pristav
Zastavili jsme se v jednom supermarketu naproti vlakového nádraží, které se nachází západně od přístavu. Tady stojí i klasické autobusy. Stanoviště sběrných taxíků, kterým se tady říká louage se nachází ještě cca 200m dále u vlakového nádraží Ezzahra v Mahdii (1,6 km od hotelu). Odtud odjíždí sběrná taxi do Sousse, Monastiru, El Djemu a Tunisu. V supermarketu kupuji dvoje datle po 1,5 TND a Martin rodičům místní kávu za 3 TND. Na hotel se vracíme pěšky. Už je tma a na obloze se blýská. Na večeři jdeme v 19 hodin. Dneska měli mimo jiné uzené maso, bramborovou kaši. Takové typické tuniské jídlo. Potom jsme si sedli do baru, popíjeli a hráli člověče nezlob se. Od 21:30 je dnes beach party, ale čekat se nám nechce a navíc to nemají na pláži, ale u pláže.
DSC_7086 Mahdia_Iberostar Royal El Mansour

Středa 28.9.2016 - El Jem

Dneska je opět zataženo. Už mě to ani moc nepřekvapuje. Po snídani jsme se rozhodli zajet na výlet do města El Jem nebo také El Djem, který je vzdálený 45 km od Mahdie. V 8:25 jsme odchytli taxikáře u hotelu. Chtěl taky 80 TND za obě cesty, ale čekání jen 30 min. Řekl jsem mu že je to málo, nakonec jsme se taky dohodli na 2 hodinách. Kromě taxíku se dá do El Jem z Mahdie dostat sdíleným taxi, tzv. louage (čte se to luáž). Vlak sem z Mahdie nejezdí. Jedná se o bílé dodávky s červeným nebo modrým pruhem, které jezdí po naplnění po dané trase. Stanoviště je asi 250 m od amfiteátru (u vlakového nádraží El Jem). Jezdí z Mahdie (předposlední vlaková zastávka Ezzahra, 300 m směrem k městu). Cesta trvá 50 min. Jezdí od ranních hodin (první odjíždí po 6 hod.). Poslední sběrný taxík odjíždí zpět z El Djemu v 19 hod. (v zimním období před setměním). Jízdné stojí cca 6 až 8 TND.
el djem_map
Celou cestu je pod mrakem. Snad nezmokneme. Místy je úplně černo, aspoň tehdy na Mahdií. Ve směru jízdy se zdá, že by nám mohlo počasí i vyjít. Celou cestu lemují plantáže s olivovníky a velkými kaktusy - opunciemi. Taxikář mohou z Mahdie jet pouze do vzdálenosti 20 km. Takže před policejní hlídkou, kdyby nás zastavili musíme říct že jedeme na olivovou plantáž se podívat. Do El Jem přijíždíme v 9:15. Je horko a svítí slunce. Super. Zaparkoval v zastrčené ulici poblíž amfiteátru a sundal i světelnou tabuli TAXI. Potom šel s námi. Snad abychom mu neutekli. Zavedl nás ke vstupu do amfiteátru. Čekal na nás v místní kavárně než si to projdeme. Vstupné je 10 TND na osobu, ovšem zahrnuje vstup i do místního archeologického muzea, které se nachází cca 500 m odtud. Opět se platí 1 TND za možnost fotografovat. Otevírací doba amfiteátru je od 8:00 do 19:00 v létě (v zimě do 17:30).
El Jem vstupenka
Město El Jem je proslulé monumentálním římským amfiteátrem (někdy nesprávně nazývaný koloseum) z pol. 3. stol. n.l., který je třetí největší stavbou svého druhu v římském světě (po římském a neapolském, které se ale nedochovalo) a největší mimo Itálii a jedno z nejzachovalejších na světě. Je dokonce údajně lépe zachovaný než římské koloseum. Nevím. Navštívili jsme sice i římské koloseum, ale těžko se mi to srovnává. Tří patrový amfiteátr v El Jem je největší římskou stavbou v Africe a také největší africký amfiteátr (v Africe jich je údajně 25). Někde jsem četl, že co do velikosti tak ho trumfne koloseum v Římě, ve Veroně a v Pule. Tak nevím. Názory se liší. Nejstarší z dochovaných římských amfiteátrů je v italských Pompejích blízko městských hradeb. Se stavbou se začalo už roku 80 př.n.l. a jeho aréna byla zapuštěná hluboko do země a vešlo se do ní kolem 20 000 diváků. Nejvelkolepější je v Římě, které vzniklo za vlády dynastie Flaviovců a otevřeno bylo v roce 80 n.l. za císaře Tita a vešlo se tam 50 000 diváků. Ve Veroně je amfiteátr z 1. století a svou velikostí se řadí hned za římský. Další zachovaný amfiteátr je v Capui, asi 40 km od Neapole z 1. pol. 1. stol. a nacházela se tam největší gladiátorská škola. Na Sicílii v Syrakusách se nachází koloseum ze 3 stol. Za třetí největší koloseum se považuje amfiteátr v chorvatské Pule. Měl kapacitu asi 40 000 diváků a délku 132 metrů. Málo památek v Tunisku vyvolává takový údiv jako právě tento rozsáhlý amfiteátr vyrůstající uprostřed pustiny v malém městečku El Djem.
DSC_7354 El Jem_amfiteatr_panorama
V letech 230-238 ho nechal vystavět císař (prokonsul) Gordianus. Amfiteátr má úctyhodné rozměry - dlouhý je 148 m, široký 122 m a jeho 36 m vysoké třípatrové tribuny pojmou až 35 000 diváků (některé zdroje uvádí až 45 tisíc). Samotná aréna je dlouhá 64 m a široká 39 m.
DSC_7364 El Jem_amfiteatr_panorama DSC_7420 El Jem_amfiteatr_panorama
Na svou dobu to byla skutečně grandiózní stavba, tím spíš, že stavební materiál musel být dovážen až ze 30 km vzdáleného lomu v Salaktě. Stavba nebyla nikdy ovšem zcela dokončena. Po nepodařené rebelii proti Římské říši spáchal Gordianus sebevraždu a stavební práce byly zastaveny, ale svému účelu samozřejmě sloužilo. V současné době je amfiteátr zapsán do světového dědictví UNESCO. Natáčely se zde některé scény z filmu Gladiátor.
DSC_7416 El Jem_amfiteatr
Amfiteátr výraznou měrou přispěl k rozkvětu samotného města, které se tehdy ještě jmenovalo Thysdrus (založené bylo císařem Hadriánem ve 2. století), a které si své období největšího rozkvětu prožilo právě v období mezi 2. a 3. stoletím n.l. Bylo nejdůležitějším městem hned po Kartágu, z kterého se nezachovalo ani tolik, co z bývalého Thysdrusu. Tehdy sloužilo jako důležitá obchodní křižovatka všech obchodních cest oblasti Sahel a procházelo jím veškeré zboží putující z vnitrozemí na pobřeží. Hlavním obchodním artiklem byl kvalitní olivový olej, jenž hojně nakupovali římští obchodníci. Tehdy se Thysdrus chlubil přepychovými vilami, lázněmi, uměleckými díly, mozaikami a slávu a bohatství města měla korunovat právě nová aréna, které nahradila již stojící, starý amfiteátr. Stavba mohutného amfiteátru městu dodala další lesk a Thysdrus se stal po Kartágu druhým nejdůležitějším městem celé oblasti. Po dokončení se do Thysdrusu začali ihned sjíždět mocní, zábavychtiví a bohatí, aby sledovali gladiátorské zápasy, zápasy gladiátorů i zvířat, ve zdech amfiteátru ale někdy našli své útočiště i povstalci, jako například v roce 647 byzantské jednotky, které se sem uchýlily po porážce u Sbeitly. V roce 697 zde byla zase obklíčena arabskými vojsky princezna Al-Kahina a v 17. století zde bojovali proti rebelům jednotky Mohameda Beye, kterým se dokonce podařilo zdi amfiteátru na některých místech rozbořit. V 70. a 80. letech minulého století byly zahájeny restaurační práce a amfiteátr dodnes slouží ke kulturním účelům. Slouží jako obrovské divadlo pod širým nebem a každé léto zde hrají orchestry z Evropy klasickou hudbu. V přízemí amfiteátru se promítá dokumentární film ve francouzštině.
El Jem_1 El Jem_2
První dojem z amfiteátru je ohromující. Vstupujeme doprostřed arény a rozhlížíme se do všech stran. Turistů je zde celkem dost, ale rozplynulo se to a jednou dobou jsme tady byli téměř sami a mohli jsme si tak dokonale vychutnat atmosféru místa.
DSC_7377 El Jem_amfiteatr
Vystoupali jsme až na nejvyšší ochozy, kam se vystoupat dá po širokých schodištích. Je odtud krásný rozhled na celý amfiteátr i na město.
DSC_7399 El Jem_amfiteatr_panorama
Z arény následně sestupujeme po schodech do podzemních kobek, kde na svůj zápas o život čekávali gladiátoři, a kde byla také pro potřeby zápasů pěstována divá zvěř.
DSC_7441 El Jem_amfiteatr DSC_7387 El Jem_amfiteatr
Strávili jsme tady asi 45 minut. Potom nás řidič zavedl přes město k archeologickému muzeu.
DSC_7468 El Jem DSC_7526 El Jem
Muzeum leží mimo centrum El Djem při silnici na Sfax (cca 500 m jižně od kolosea). Bylo založeno roku 1970 v místech původní římské vily. Muzeum je vystavěno ve stylu římských vil, s centrálním dvorem lemovaným sloupořadím, do kterého se otevírají místnosti v tomto případě výstavní.
DSC_7472 El Jem_archeologicke muzeum DSC_7518 El Jem_archeologicke muzeum
Nachází se tady vynikající ukázky římského umění v Tunisku. Muzeum vypráví, jakým životem se v El Jem tehdy žilo. Neodmyslitelné jsou nádherné mozaiky, které pokrývaly podlahy, skleněné vázy, keramika a terakota, olejové lampy a řada drobných předmětů. Mozaiky patří k nejkrásnějším v celém Tunisku a dnes jsou v muzeu Bardo v hlavním městě. Otevřeno je úterý až neděle 8:30 – 17:30.
DSC_7476 El Jem_archeologicke muzeum_cisar Caes. Aug. Traianus DSC_7483 El Jem_archeologicke muzeum  DSC_7485 El Jem_archeologicke muzeum DSC_7488 El Jem_archeologicke muzeum
Vracíme se k autu. Strávili jsme tady 1:45 hod. Jedeme zpátky na hotel. Cestou lije. Aspoň že tam nám vyšlo počasí, v dešti by to nebylo ono. Na hotelu jsme v 11:45. Chtěl po nás ještě 10 TND navíc za čekání, ale tak dohoda nezněla, takže dostal jen domluvenou sumu. V Mahdii je pod mrakem, fouká vítr a v moři jsou vlny. Po obědě vysvitlo slunce, tak se koupeme alespoň v bazénu. Celou noc prší.

Čtvrtek 29.9.2016

Na snídani jdeme v 8:30. Opět je zataženo, fouká silný vítr a drobně prší. Už nás to ani nepřekvapuje, zvykli jsme si. Od zítřka, kdy odjíždíme má být až do neděle slunečno a 27-30°C. No co už. Sedíme na balkoně, popíjíme cappuccino. Prší celé dopoledne. Chodíme od baru k baru, popíjíme, pořád něco dlabeme a čteme si a sedíme ne netu. Dneska bohužel prší celý den a jsou velké vlny. Na pláži není nikdo, v moři taky ne. Odpoledne jsme vyzkoušeli poprvé i vnitřní bazén a pak jsme se odvážili smočit naposledy i v moři. Vracíme ručníky a na recepci vyměňujeme kartičky za peníze. Akorát tuniské dináry nám na recepci nevymění zpět na eura nebo dolary, musí se to vyměnit pouze na letišti a to s dokladem o výměně na dináry. Během dne několikrát vypadla elektřina, lidi zůstali viset ve výtahu. Prší jim i do hotelu. Na ulicích se tvoří záplavy, déšť neustává, spíše naopak sílí. V jídelně mají kaluže, na zemi hadry. Asi je to samé zaskočilo. Aspoň můžeme říct, že i v Tunisku prší. Večeře byla tuniská a musím říct, že byla nejhorší za celý pobyt. Neměl jsem si moc co vybrat. Po večeři jsme seděli v baru na netu, který taky vypadával. Ve 21:30 jdeme na pokoj. Prší celou noc.

Pátek 30.9.2016

Vstáváme v 5:15. Snídaně se podávají naštěstí již od 6 hodin. Čerstvé pečivo je ale až od 6:30. V 7 hodin nás má vyzvedávat autobus na letiště. Přijíždí až v 7:15. Od rána dle předpovědi svítí slunce a je teplo. Všude podél cesty jsou povodně, hodně toho mají zničeného. Asi na to nejsou zvyklí. Objíždíme všechny hotely v Mahdii a sbíráme další lidi. Na letiště přijíždíme v 9 hodin. Odlet je plánován na 10:50. Před vstupem na letiště prochází kufry přes rentgen. Odbavujeme se. Opět máme štěstí na místa u nouzového východu, ale bohužel ne vedle sebe, ale v řadě za sebou. Procházíme pasovou kontrolou. Vodu lze do letadla pronést, pokud ji dáte do batohu a není jim na očích. Přesto jsme si na cestu koupili ještě jednu 0,5l vodu a Martin malé pivo celkem za 6 USD. Letadlo přilétá z Prahy včas a v 10:50 opravdu odlétáme. Jedná se o let QS2869 - Monastir - Praha (10:50-16:25) - přes Djerbu. Letadlo je stejné jako jsme letěli sem. Let na Djerbu trvá 32 min. Přistáváme v 11:20. Venku je slunečno a 29°C. Tady vystupují turisti, co letí na Djerbu. Bohužel musíme také opustit letadlo na hodinu, které se bude uklízet. Jsme vpuštěni do tranzitní zóny. Ve 12:20 odlétáme do Prahy. Přistát jsme měli v 16:25 našeho času, ale přistáváme v Praze už v 16 hodin. Let trval 2:40 hod. V Praze je 22°C. Můj kufr přišel na pás jako první. V 16:30 nám jede autobus airport express. Sháníme lístky na vlak. Pendolino v 17:16 je kompletně vyprodané, nejsou místa dokonce ani v jídelním voze. V Regiojetu v 17:46 ještě pár míst ve třídě standard za 356 Kč je. Vlak je úplně narvaný. Sedíme v kupé po 6. Ovšem dneska jim tady nic nefunguje. Na takový servis nejsme zvyklí. Donesli jen vodu a noviny. Potom se nikdo z posádky u nás hodinu a půl neukázal. Když k nám konečně přišli, tak nepodávali ani mátový čaj, ani mošt, pouze kávy a věci z menu. Když jsem si nechal zavolat vedoucí posádky, tak se omlouvala, že nemají dostatek personálu, že ze 13 lidí jich je pouze 5, 8 jich údajně nedorazilo na směnu (a to je pátek a plný vlak). Takže nestíhají obsluhovat a proto je i servis omezený. Internet (údajně nejrychlejší na českých tratích) skoro vůbec nejede. Některé záchody jsou mimo provoz. Fakt síla. V Ostravě jsme ve 21:45. Pak už jen cesta tramvají domů.