seznam článků
Cestopis Myanmar 2018
13.3. Cesta do Prahy
14.3. Let z Prahy do Dauhá (Katar)
15.3. Myanmar - Yangon
16.3. Kyaikhtiyo (Golden Rock),Hpa-An
17.3. Hpa-An,Saddan Cave,Lumbini Buddha Garden,Yangon
18.3. let do Loikaw,Pampet Villgae,Daw Tamagyi Village
19.3. Loikaw,Demoso Village,Htay Kho Village
20.3. Jezero Inle,Maing Thouk Village,Red Mountain Estate,Nyaung Shwe
21.3. Jezero Inle,Inthein Village,Nyaungshwe
22.3. Shwe Yan Paya,Kalaw,Taung Kalat,Bagan
23.3. Bagan
24.3. Bagan vč. plavby po řece
25.3. Čjinský stát (Mindat)
26.3. Mindat,cesta do Mandalay
27.3. Mandalay,Amarapura,Inwa,Sagaing
28.3. Manadalay,Pyin Oo Lwin
29.3. Mandalay,Mingun
30.3. Mandalay,let přes Bangkok do Doha
31.3. Let z Doha do Prahy
Všechny strany

Středa 14.3.2018 - Let z Prahy do Qataru (Dauhá) a dále do Yangonu

Vstáváme už ve 4 hodiny a jdeme na metro. Ze Zličína nám hned jede autobus a v 5:40 už jsme na letišti Václava Havla na terminálu 1. U přepážek Qatar Airways nám paní dala visačky na zavazadla, které máme vyplnit. Jdeme se odbavit. Přesto, že máme sedadla rezervovaná 9C, 9D (oba ulička), chtěli bychom místa u nouzového východu ať máme více místa na nohy. Bohužel na let do Dauhá to již není možné, ale dala nám místa u exitu na další let do Rangúnu. Do Dauhá jsme dostali sedadla 18A a 18B. Chce vidět vízum do Myanmaru, porovnává to s pasem. Bez něj by nás nepustila do letadla !!! Ptá se, na jak dlouho tam jedeme.
Let č. QR290 do Dauhá (Doha) má odlétat v 8:25. Na letišti bychom měli být minimálně 2 hodiny předem, což jsme, abychom využili letištní salónek a nasnídali se. Boarding time je 7:25, Gate B7.
Palubni listek Qatar Airways Praha_Doha
Přesunuli jsme se do letištního salónku Master Card Lounge. Vstup máme zdarma na Martinovu kartu World Elite od ČSOB, na kterou lze vzít až 4 osoby. Přibrali jsme jednoho Ukrajince, který nerozuměl anglicky, neuměl ani říct kam cestuje. Paní si s ním nevěděla rady a bála se, aby nezmeškal svůj let. Ale to je už jeho starost. Pak si hned sedl k nám a držel se nás jako klíště. Téměř nic nejedl. Nabídl mi nějakou sušenou pálivou rybu nebo maso v sáčku, které tady konzumoval. Dali jsme si snídani. 

V 7:25 jdeme k odletovému Gatu. Už si píšu na FB s Tun Linem a podávám mu průběžně zprávy, kde se nacházíme. Bezpečnostní kontrola v pohodě. Jak se dozvídám, v letadle bude nakonec jen 50 lidí (ze 132 nebo 165 podle typu letadla A320-100/200 a prvních 9 řad je úplně volných kvůli vyvážení letadla, takže si tam můžeme po startu přesednout. S námi má v naší řadě někdo sedět. Venku prší. Martin ještě kupuje v automatu vodu za 35 Kč. Pár lidí sedí i v business class. Jedná se o letadlo Airbus A320-100/200 s doletem 5731 km, sedadla jsou 3-3.
DSC_3631m_Letiste Praha_let Praha-Doha Qatar_Qatar Airways
V letadle je zbytečně přetopeno. Dostali jsme vlhčené ubrousky, sluchátka, deku a polštáře. Let do Dauhá potrvá 5:30 hodin. Plánovaný přílet je v 15:55. Celková doba cesty i s přestupem je děsivých 16:35 hodin. Na nohy moc místa není, u exitu je to stejné, proto nám je asi ani nedala, i kvůli vyvážení. Více místa je v 9. řadě, před ní je přepážka do business třídy. Nejvíce místa bylo ale u exitu v 11. řadě, kam jsme se hned po startu přemístili. Sedíme každý na trojsedadle a máme plno místa na nohy. Před námi je 4222 km. Let do Rangúnu z Dauhá potom dalších 4711 km.

Každému rozdali menu, které se bude podávat.
Menu Qatar Airways Praha_Doha
Na tomto letu nás čeká snídaně. Omeleta s kuřecím párkem, bramborami a pečenými fazolemi, nebo míchaná vejce se sýrem, bylinkovými bramborami, houbami a rajčatové čatní, nebo čokoládové suflé a palačinky s vanilkovou omáčkou a kompot ze směsi lesního ovoce. Ke všem jídlům čerstvé ovoce a český ovocný jogurt Valaška. Vína, alkohol, Gin Beefeater, Johnnie Walker, Smirnoff Red Vodka, pivo Heineken, Cognac Camus VSOP Elegance, Baileys, studené nápoje, čaj, káva. Velký výběr. Snídaně je výborná. Jen nás překvapilo, že všechno jsou české produkty, a to proto, že to připravuje český catering. Nechybí teplý croissant, máslo, krabičkový pomerančovy džus ARO, vlhčené ubrousky a samozřejmě kovové příbory.
DSC_3633m_let Praha-Doha Qatar_Qatar Airways 
Qatar Airways má svůj palubní systém s názvem Oryx One. Na palubě letadla funguje i WiFi on air (Ooredoo). 30 minut je zdarma a 10 MB dat. Bohužel příspěvek na FB se 4 fotkami se mi nepodařilo nahrát. Toalety jsou čisté a k dispozici je i toaletní voda. Martin spí, já si čtu. Letíme přes Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Turecko, jezero Van, v Íránu jezero Urmia pod městem Tabríz.
Během letu nosí průběžně nealko nápoje, ale přinesou i cokoliv tvrdšího. Však je to 5* aerolinka. Ve 12:25, hodinu a půl před přistáním roznáší nečekaně druhé jídlo. Na výběr je vegetariánské nebo kuřecí. Všichni chtějí kuřecí. Teplá kapsa z listového těsta plněná směsí mletého masa, zeleniny, cizrny a nějakého jejich koření a sladký čokoládový muffin. K tomu si dávám víno a čaj. Čaj je strašně silný a chutná spíš jako káva.
DSC_3636m_let Praha-Doha Qatar_Qatar Airways
Přelétáme hory v Íránu, některé jsou zasněžené, mezi nimi jezera, nádhera. Město Šíráz a potom už přes moře Perského zálivu do Dauhá, hlavního města Kataru.

Na letišti Hamad International Airport (DOH, HIA) přistáváme v 15:55 místního času (GMT + 3 hodiny, oproti ČR + 2 hodiny celoročně). Venku je 30 stupňů. Autobus nás zavezl do letištní haly. Hned probíhá kontrola zavazadel. Zase mě odchytli a dělali stěry z foťáku, fotabrašny a batohu. Ale dvě tekutiny neodhalili, ani zubní pastu. Je to nové letiště otevřené v roce 2014. WiFi je zdarma bez omezení a připojení je velmi dobré. Sprchy naleznete u fitness centra, které je součástí letištního hotelu „Airport Hotel“.
Letecká společnost nabízí pro přestupující pasažéry společnosti Qatar Airways výlety do města a do pouště zdarma při přestupu trvajícím 5-12 hodin. V rámci Discover Qatar Transit Tours si můžete vybrat z několika programů. Stačí přijít na Qatar Transit Tours desk (nachází se v Teddy Bear Area, prostranství s nepřehlédnutelným medvěděm) s pasem a palubním lístkem na následující let. Případně si tento výlet můžete zamluvit už z domova na stránce https://discoverqatar.qatarairways.com/qa-en/transittours/. Prohlídka města trvá 2:45 a během ní navštívíte The Pearl-Qatar, Katara Cultural Village, Souq Waqif, Museum of Islamic Art (MIA). Bohužel další prohlídka bude v 18 hodin, a to bychom nestihli, protože již od 19 hodin pouští z Gate C25 do letadla. Časy prohlídek jsou v 8:00, 10, 12, 15, 18 a 20:00 hodin.

Zde je článek z magazínu Qatar Airways, kde se můžete dozvědět všechny podstatné a praktické informace ohledně letiště, poplatků, transferů,... 
Qatar_Doha_Hamad International Airport_01Qatar_Doha_Hamad International Airport_02 
Navštěvujeme zdarma letištní salonek Al Maha Transit Lounge, opět na kartu World Elite od ČSOB. Na tuto kartu lze navštívit celkem 4x za rok vybrané letištní salónky. Respektive zahrnuje 4 vstupy za rok (za 2 osoby jsou to hned vyčerpané 2 vstupy). Přístup k salonku je od Teddy Bear Area. Jde se rovně a výtahem po pravé straně vyjet do Level 2. Salonek se nachází blízko Gate A, B a C. Otevřený je 24 hodin denně, max. doba pobytu jsou 4 hodiny. Hned vedle je ještě jeden salonek, Oryx Lounge, ale ten je pouze pro cestující business a first class, případně je možný vstup za poplatek. Salonek Al Maha nás trochu zklamal. Čekali jsme v Kataru něco lepšího. Salonek je moderní, jak jinak než klimatizovaný, jsou tady čisté toalety a sprchy, počítače, oddělení pro děti, WiFi, místnost s TV, noviny a časopisy, kuřárna, stoly se zásuvkami, křesílka, informace o letech musíte sledovat na tabuli, nehlásí je. K dispozici občerstvení včetně nápojů nealkoholických a alkoholických (alko není k dispozici během Ramadánu). Obsluha nosí pití, a to jen víno a pivo, jiný alkohol nemají, kávu, čaje, spousta nealka v plechovkách. Na objednávku dva druhy těstovin, které Vám připraví čerstvé a to buď Penne arabiata s pálivou rajčatovou omáčkou nebo s houbami, kuřecím masem a sýrovou omáčkou. Dále studené obložené housky s tuňákem, hummus, tabbuleh, wrap s kuřecím a majonézou, těstovinový salát, polévky francouzská cibulačka s krutony a chřestový krém, croissanty, muffiny, arabské sladkosti. Všude obsluhují a pracují stejně jako v SAE cizinci, Indové, Pákistánci apod. Pořád uklízí, roznáší, odnáší, ptají se s čím můžou pomoct, ... 

Boarding na let QR918 do Yangonu s Qatar Airways začíná v 19:00 hodin. Ve stejný čas, tedy ve 20:00 startuje i letadlo do Vietnamu. U gate kontrolují pouze pas a palubní lístek, zavazadla už ne, takže si klidně můžete vzít něco ze salonku s sebou do letadla. Hlavně tedy pití. Ale bylo to zbytečné. Servis byl dostačující. Autobusem nás odvezli k letadlu Airbus A330-200 (2-4-2). Místo rezervovaných sedadel 17J a 17K (okno a ulička) máme mít nová lepší sedadla u nouzového východu 29A a 29B. Jenže v tomto letadle řada 29 není exitová, údajně vyměnili letadlo, ale letuška slíbila, že po startu si budeme moci přesednout.
Palubni listek Qatar Airways Doha_Yangon
Jinak je tady na 6 hodinový let strašně málo místa na nohy i kolem sebe. Letí s námi i jeden mnich v oranžovém rouchu a žabkách.
Doba letu bude 5:05 (místo 6 hodin uvedených na letence, ony ty časy jsou vždycky nadsazené), předpokládaný přílet je tedy již ve 4:45 ráno. Během této doby urazíme vzdálenost 4678 km. Startujeme přesně ve 20 hodin. Letadlo je skoro prázdné, v zadní části téměř nikdo. Nakonec jsme si sedli každý na 4 sedadla. Naprostý luxus. Kdyby se tak cestovalo vždycky, nepotřebovali bychom ani business třídu. Opět dostáváme vlhčené ubrousky, sadu do letadla, která obsahuje ponožky, klapky na oči, balzám na rty a špunty do uší. Nechybí teplá a velká deka a polštář.

Letuška roznáší příletovou kartu (Arrival card) a deklarační prohlášení, abychom si ho mohli už předem vyplnit.
Arrival Card Myanmar Qatar Airways_01Arrival Card Myanmar Qatar Airways_02Celni prohlaseni Myanmar_01Celni prohlaseni Myanmar_02
A menu na jídlo, které nás čeká a nemine.
Menu Qatar Airways Doha_Yangon
Kromě menu byla ještě teplá houska, máslo, malá belgická mléčná čokoláda, balená voda a samozřejmě Cognac.
DSC_3640m_let Doha Qatar-Yangon Myanmar_Qatar Airways
Mnich už samozřejmě nejedl, poslední jídlo mají ve 12:00 hodin. Poprvé co v letadle nestojíme fronty na toalety. Menší extempore předvedla jedna opilá Italka. Z letadla už ji vysadit nemůžou. Přelétáme nad Pákistánem (Karáčí), městem Ahmadábád a Nágpur v Indii, moře Bengálského zálivu a jsme tam. Po jídle jsem si lehnul, ale neusnul jsem. Všechno mě tlačilo. Když jsem se "vzbudil" zbývalo do cíle 1:10. Mezitím, co jsme spali, nosili svačinu, stejnou jako na letu z Prahy. Bylo chladno, ještě že jsou tady ty deky.