seznam článků
Všechny strany

Vysoké Tatry 2011 - cestopis

Pátek 27.5.2011 - Cesta do Tater a návštěva Štrbského plesa

V pátek 27.5. vyrážíme na 6 dní do Vysokých Tater. Jedeme společně s rodiči od Martina. Martinova mamka oslaví životní jubileum a tak ji k narozeninám společně se sestrou koupili pobyt v Tatrách. Otec si to musel chudák zaplatit sám :-(

Z Ostravy vyjíždíme v 8:20 směr Čadca, Žilina, kde kupujeme slovenskou dálniční známku (týdenní za 7 eur). Přes Martin, Ružomberok a Liptovský Mikuláš přijíždíme do Popradu kolem 12 hodin. Je krásné počasí a tak nás vítá panorama Vysokých Tater.
Vysoke TatryVysoke Tatry
Všichni jsme ubytováni ve Smokovci, jen každý v jiném hotelu. Nejdříve ubytováváme rodiče. Jsou ubytováni v Novém Smokovci v komplexu Kúpele Nový Smokovec ***, který se skládá ze tří hotelů Palace, Palace Grand a Branisko. Vybrali jsme jim hotel Palace v rámci seniorského pobytu s plnou penzí a jednou léčebnou procedurou denně.
Kupele Novy SmokovecP5276723 Kupele Novy Smokovec hotel PalaceP5276724 Kupele Novy SmokovecP5276725 Kupele Novy SmokovecP5276726 Kupele Novy SmokovecP5276727 Kupele Novy Smokovec
My máme check-in až od 14 hodin, tak jdeme zatím na oběd do restaurace Svišť, která patří do komplexu Kúpele Nový Smokovec. Protože je pěkně sedíme na venkovní terase. Martin si objednal kuřecí maso se sýrem za 6,60 eur a pivo, jeho otec pstruha na roštu a já s Martinovou mamkou velký salát s kuřecím masem, vejcem, olivami a sýrem za 5,50 eur a malou Plzeň. Jídlo bylo velmi dobré.
P5276754 Kupele Novy Smokovec, restaurace SvistP5276755 Kupele Novy Smokovec, restaurace Svist
Potom jdou rodiče na lékařskou prohlídku, na základě které jim stanoví harmonogram léčebných procedur na celou dobu pobytu.
Po obědě se jdeme ubytovat my. Bydlíme ve Starém Smokovci v Grandhotel Starý Smokovec ****, jehož historie sahá až do roku 1904 a byl postavený podle projektu budapešťského architekta.
P5276742 Stary Smokovec, Grandhotel P5276746 Stary Smokovec, Grandhotel P5276744 Stary Smokovec, Grandhotel P5276749 Stary Smokovec, Grandhotel P5307179 Stary Smokovec, Grandhotel
Máme dvojlůžkový pokoj bez balkonu, s televizí, lednicí a krásnou koupelnou s vanou. Na pokoji jsou připravené župany, papuče,...
P5276761 Stary Smokovec, Grandhotel P5276760 Stary Smokovec, Grandhotel P5276799 Stary Smokovec, Grandhotel P5276762 Stary Smokovec, Grandhotel P5276763 Stary Smokovec, Grandhotel
V ceně je snídaně formou švédských stolů a vstup do hotelového welness centra Grand Wellness and Spa. Parkování je u hotelu pro hotelové hosty zdarma. Zdarma je dispozici u recepce i počítač s internetem a v hotelu je zdarma wifi připojení (i na pokojích). Je tady několik restaurací, kaváren, divadlo, biliárd apod.
P5307197 Stary Smokovec, Grandhotel P5276736 Stary Smokovec, Grandhotel P5276737 Stary Smokovec, Grandhotel
Starý Smokovec patří mezi nejstarší tatranské turistické osady a najdeme ho na stráni Slavkovského štítu. Město je známé díky Smokovské minerálce. V devadesátých letech 18. století byla postavena v blízkosti pramene hájovna a myslivecká chata. Veliký rozvoj nastal až v 19. století za Juraja Rainera, který osadu Starý Smokovec zpřístupnil všem majetkovým vrstvám. Mapu Starého Smokovce a okolí najdete zde.
P5276751 Stary Smokovec, Grandhotel P5276745 Stary Smokovec P5307195 Stary Smokovec, Vila Zlatica P5307194 Stary Smokovec, Vila Flora P5307189 Stary Smokovec P5307187 Stary Smokovec P5307183 Stary Smokovec, Svajciarsky dom P5307182 Stary Smokovec
Hned po ubytování vyrážíme všichni autem na Štrbské Pleso (18 km). Podél celé cesty je vidět následky po katastrofální vichřici, která se zde prohnala v roce 2004, kdy silný vítr polámal smrkové stromy, které mají plytké kořeny a nechal po sobě vykácený pás v délce téměř 50 km a šířce 5 km.
P5276764 Strbske pleso P5296934 cesta z Popradskeho plesa na tramvaj P6017342 sestup do Tatranske Polianky
Parkování je kupodivu zadarmo, asi už je dost hodin. Je pěkné počasí a tak obcházíme celé pleso (2,25 km) kolem hotelu Patria, Grandhotelu Kempinski. Je pěkný výhled na Solisko, Kriváň a ostatní štíty.
P5276772 Strbske pleso P5276780 Strbske pleso P5276785 Solisko P5276793 Strbske pleso
Štrbské pleso se nachází v nadmořské výšce 1346 m a pyšně se řadí mezi nejznámější a nejnavštěvovanější plesa ve Vysokých Tatrách. Plocha Štrbského plesa je 19376 ha. Dřívější obyvatelé se živili jako dřevorubci, pastevci, uhlíři a bylinkáři. Z tehdejší doby zůstala zajímavost, že původní Štrbčané chtěli a dokonce se i roku 1860 pokusili vypustit pleso, aby získali pastviny. Od konce 19. století dochází k umělému zarybňování plesa. Mezi další zajímavosti o Štrbském plese patří skutečnost, že v zimních měsících kdy bylo pleso zamrzlé, tak se na něm lámal led, který díky své čistotě byl dovážen až do Berlína, Vídně a Budapešti.
P5276768 Strbske pleso P5276786 Strbske pleso
Mapu Štrbského plesa najdete zde. Ještě jeden odkaz.

Po návratu zpátky si jdeme zjistit jízdní řád tatranské električky. Martin si dává ještě v nádražním bufetu pivo Tatran (0,75 eur).
Po návratu na hotel jdeme vyzkoušet welness centrum. Do bazénu je vstup vždy ráno mezi 7:00 a 8:30 a do celého welnness centra od 15 do 21 hodin. Vstup je jednorázový vždy na max. 3 hodiny denně a do fitness centra 2 hodiny denně. Je zde bazén, whirpool, 3 sauny (infra, finská a eukalyptová parní sauna) a ochlazující bazén, tepidárium, což jsou vyhřívané keramické lehátka, masážní sprcha, která moc nefunguje a Kneippova cesta, což jsou bazénky s kamínky, kde se střídá studená a teplá voda a působí to na prokrvení chodidel a hydromasáž. U bazénu jsou lehátka s výhledem na centrum Smokovce.
P5307201 Stary Smokovec, Grandhotel P5307203 Stary Smokovec, Grandhotel P5307205 Stary Smokovec, Grandhotel P5307204 Stary Smokovec, Grandhotel
Večer se díváme na televizi a jdeme brzy spát, protože jsme po cestě dost unavení.